Digitaal procederen in asiel- en bewaringszaken komt op stoom

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksRaad voor de rechtspraak > Nieuws > Digitaal procederen in asiel- en bewaringszaken komt op stoom
Den Haag, 03 december 2015

Er is 135 keer gebruik gemaakt van de mogelijkheid digitaal te procederen in asiel- en bewaringszaken. Sinds 19 oktober kunnen alle vreemdelingenadvocaten dit soort zaken digitaal indienen. Inmiddels komt 8 procent van de zaken digitaal binnen. ‘Het aantal digitale zaken loopt nu snel op’, zegt bestuursrechter Guus Harten. Hij begeleidde tijdens voorlichtingsbijeenkomsten de advocaten bij deze nieuwe manier van procederen.

Bijeenkomsten

Ruim 250 advocaten zijn de afgelopen weken tijdens deze bijeenkomsten door de Rechtspraak geïnformeerd. Afgelopen dinsdag vond in de rechtbank Rotterdam de laatste bijeenkomst plaats.

‘De sfeer tijdens deze bijeenkomsten was positief, maar ook kritisch – zoals we van de advocatuur mogen verwachten’, vond rechter Harten. De aanwezige advocaten stelden veel vragen over de nieuwe digitale manier van procederen, bijvoorbeeld over wat er gebeurt in geval van storingen of wanneer de advocatenpas is verlopen. Maar ook werd naar puur praktische zaken gevraagd. Bijvoorbeeld of er voldoende stopcontacten in de zittingszalen zijn en of papier er nog wel is toegestaan. ‘Het is goed dat de advocatuur de kans krijgt om nu al vlieguren te maken binnen de nieuwe digitale werkelijkheid,’ stelt Harten, ‘zo zijn advocaten al voorbereid als het digitaal procederen verplicht wordt.’

Vrijwillig

Digitaal procederen gebeurt nu nog op vrijwillige basis. Bij 7 rechtbanken (Amsterdam, Limburg, Noord-Holland, Noord-Nederland, Oost-Brabant, Overijssel en Zeeland-West-Brabant) is het op dit moment mogelijk om papierloze procedures te voeren. Vanaf medio januari sluiten ook de rechtbanken Gelderland, Den Haag, Rotterdam en Midden-Nederland aan.

Het duurt nog wel even voordat digitaal procederen verplicht wordt in het bestuursrecht. De benodigde wetgeving moet nog worden goedgekeurd door het parlement en daarna is er een implementatieperiode van 6 maanden voordat het papieren dossier verleden tijd is.

Ontwikkeling

De vernieuwing gaat niet vanzelf, waarschuwt Harten. Er zal af en toe vast iets fout gaan. ‘Het systeem is nog volop in ontwikkeling, we zitten in de testfase. Juist daarom zijn we blij met de reacties uit de advocatuur. Ze helpen ons het systeem te verbeteren’, legt Harten uit. ‘De eerste reacties zijn positief, maar we blijven alert. Met name op het gebied van het digitale berichtenverkeer en de behandeling van digitale zaken op de zitting hebben de advocaten laten weten de ontwikkelingen van het systeem zeer kritisch te blijven volgen.’ Dit onderstreept volgens Harten het belang van een goede samenwerking tussen de Rechtspraak en zijn ketenpartners.

Uitspraken

Meest gelezen berichten