Laden...

Veelgestelde vragen over de regelrechter rechtbank Den Haag

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksRechtbank Den Haag > Regels en procedures > Veelgestelde vragen over de regelrechter rechtbank Den Haag

Veelgestelde vragen over de regelrechter

>Alles uitklappen
  • Alle inwoners van het arrondissement Den Haag kunnen naar de regelrechter. Het arrondissement van rechtbank Den Haag omvat de volgende gemeenten:

    • Alphen aan den Rijn
    • Bergambacht
    • Bodegraven-Reeuwijk
    • Boskoop
    • Delft
    • Den Haag
    • Gouda
    • Hillegom
    • Kaag en Braassem
    • Katwijk
    • Krimpenerwaard
    • Leiden
    • Leiderdorp
    • Leidschendam-Voorburg
    • Lisse
    • Midden-Delfland
    • Nederlek
    • Nieuwkoop
    • Noordwijk
    • Noordwijkerhout
    • Oegstgeest
    • Ouderkerk
    • Pijnacker-Nootdorp
    • Rijnwoude
    • Rijswijk
    • Schoonhoven
    • Teylingen
    • Vlist
    • Voorschoten
    • Waddinxveen
    • Wassenaar
    • Westland
    • Zoetermeer
    • Zoeterwoude
    • Zuidplas


  • U kunt bij de regelrechter terecht voor de volgende zaken:

    • Conflicten tussen buren, bijvoorbeeld over een schutting, overhangende takken, een grote boom in de tuin, een dakterras.
    • Conflicten over overlast door buren door bijvoorbeeld huisdieren, rook, stank, lawaai.
    • Conflicten met een woningcorporatie over gebreken in de woning zoals vochtproblemen, onvoldoende isolatie of achterstallig onderhoud.
    • Conflicten tussen leden van een Vereniging van Eigenaren (VvE) over besluiten of bepaalde afspraken die niet worden nagekomen Voorwaarde is dat de leden zelf in het appartementencomplex wonen.

    Het is de bedoeling dat u zelf al met elkaar gesproken heeft. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u zich aanmelden bij de regelrechter. De rechtbank kijkt of uw zaak behandeld kan worden door de regelrechter.

  • U kunt zelf, of samen met de andere partij, een aanmeldformulier invullen. U mag het formulier ook door iemand anders, zoals een advocaat of een deurwaarder, laten invullen. Het aanmeldformulier vindt u op de pagina Regels en procedures. Mail het formulier naar regelrechter.rb-dh@rechtspraak.nl  of print het en verstuur per post naar:

    De regelrechter
    Postbus 20302
    2500 EH Den Haag

    Voor vragen kunt u het Bureau regelrechter bellen op telefoonnummer 088 362 34 00 (elke werkdag van 08:30 uur - 12:30 uur).

  • Nee, de regelrechter is niet verplicht. Het is vrijwillig. Alleen als beide partijen naar de regelrechter willen, kan de regelrechter het conflict behandelen.

  • In het kort ziet een procedure er als volgt uit:

    • Na ontvangst van het aanmeldformulier zal de rechtbank bekijken of deze zaak behandeld kan worden door de regelrechter.
    • Daarbij kijkt de rechtbank ook of de zaak niet te moeilijk is of dat er te veel papieren en informatie over de zaak zijn.
    • Als de regelrechter uw zaak in behandeling neemt, nodigt de rechtbank u uit voor een zitting.
    • Het is de bedoeling dat jullie allebei naar de zitting komen.
    • De regelrechter luistert naar beide verhalen en zoekt uit wat daarover in de wet staat. U mag zelf aangeven hoe u denkt dat u het conflict kunt oplossen. De regelrechter kan ook een oplossing adviseren.
    • De regelrechter kan ook naar u toe komen, om de situatie te bekijken. Bijvoorbeeld de boom, de schutting, herrie of het vochtprobleem in uw woning.
    • Lukt het om samen een oplossing te vinden? Dan zet de regelrechter de afspraken op papier. U zet allebei uw handtekening hieronder. De zaak is dan meestal klaar.
    • Komt u er samen niet uit? Dan neemt de regelrechter een beslissing. Soms hoort u die beslissing direct. Het kan ook zijn dat u de beslissing een paar weken later krijgt thuisgestuurd. 
  • U hoeft geen extra informatie naar de regelrechter te sturen. Maar dat mag wel. Soms is het handig om bijvoorbeeld foto's te maken van de situatie waar het conflict over gaat, bijvoorbeeld de te grote boom, of de overhangende takken, of de schimmel in huis. Ook kan het zijn dat u videomateriaal heeft of geluidsopnames. Met die informatie kan de regelrechter een goed beeld krijgen van de situatie en is het niet altijd nodig om ook nog ter plaatse te gaan kijken.

    Stuur alle informatie naar het Bureau regelrechter via e-mail naar regelrechter.rb-dh@rechtspraak.nl of per post:

    De regelrechter
    Postbus 20302
    2500 EH Den Haag

    Let op: alle informatie moet uiterlijk 3 werkdagen voor uw zitting binnen zijn bij de regelrechter.

  • Als particulier betaalt u € 43,50 aan griffierecht. Gaat het om twee organisaties, dan betalen zij een hoger griffierecht (zie Griffierecht) Als u de zaak niet op de zitting samen kunt oplossen, zal de regelrechter een beslissing nemen. Het is dan mogelijk dat de regelrechter een van de partijen veroordeelt om ook het griffierecht van de andere partij te betalen. Dat zal de regelrechter doen wanneer hij vindt dat die partij helemaal geen gelijk heeft en het conflict onnodig heeft veroorzaakt.

  • U kunt dan toch een aanmeldformulier invullen met zoveel mogelijk gegevens van de andere partij. Het Bureau regelrechter zal dan proberen contact te krijgen met de andere partij en vragen of die partij toch mee wil doen. Als de andere partij dat niet wil, dan kan de regelrechter niet helpen. Als de andere partij dan toch nog mee wil doen, kunt u wel naar de regelrechter. Het is wel de bedoeling dat u eerst zelf vraagt aan de andere partij of die ook naar de regelrechter wil.

    Gaat uw conflict over geld tot maximaal € 5.000,- of is het een conflict met uw werkgever over loon of herintreding na ziekte? Dan kunt u ook naar de regelrechter als de andere partij dit niet wil. Dit is een andere vorm van de regelrechter, met hogere kosten. Kijk hiervoor op deze pagina.

  • Nee. De regelrechter is niet hetzelfde als de rijdende rechter, maar lijkt er wel een beetje op. Net als de rijdende rechter neemt ook de regelrechter als het nodig is een kijkje ter plaatse. En ook bij de rijdende rechter hoeft u geen advocaat mee te nemen. De regelrechter kan voor een zitting naar uw woning komen. Maar vaker zal de zitting op de rechtbank zijn. Dit kan ook bij de rechtbank in uw buurt zoals de wijkrechtbank.

    De regelrechter zal vooral proberen om te onderzoeken of u samen een oplossing kunt vinden tijdens de zitting en dat u duidelijke afspraken kunt maken. Het gaat de regelrechter er vooral om dat er een duurzame oplossing wordt gevonden. De rijdende rechter doet altijd uitspraak over de zaak. Maar bij een uitspraak is er altijd een winnaar en een verliezer. Als u er samen uitkomt, heb je twee winnaars. Daarom doet de regelrechter alleen uitspraak als partijen er echt niet samen uitkomen.

  • U komt niet op tv.

  • Als er tijdens de zitting een oplossing kan worden gevonden, duurt de procedure ongeveer één maand. Dit hangt er ook vanaf of u beiden snel op zitting kunt komen. Als de regelrechter een beslissing moet nemen, duurt de procedure tussen start en eindbeslissing ongeveer twee maanden. De zitting duurt ongeveer 1 tot 2 uur, maar het is goed om voldoende tijd vrij te houden voor de zitting.
  • De regelrechter kan de zitting bij één van u beiden thuis houden. Dit kan alleen als u dit wilt. Anders is de zitting in de rechtbank of in de wijkrechtbank. Ook dan kan de regelrechter besluiten dat het nodig is om de situatie zelf te bekijken of dat er nog een tweede zitting nodig is.
  • De regelrechter wil alles weten wat belangrijk voor uw zaak. Dit kunt u voor de zitting (uiterlijk 3 werkdagen) naar de regelrechter sturen. De informatie sturen we dan ook naar de andere partij. 
  • Dat mag, maar dat is niet nodig. U hoeft zelf ook geen juridische kennis te hebben. De regelrechter kijkt wat er in de wet staat over uw zaak. De bedoeling van de zitting is om samen een oplossing te vinden. Als tijdens de zitting blijkt dat uw zaak toch te ingewikkeld is, dan zal de regelrechter dat met u bespreken. Het is dan mogelijk dat er een nieuwe zitting komt, waarbij u wel een advocaat of gemachtigde kunt meenemen. De regelrechter kan dan met de advocaat of gemachtigde de juridische punten van de zaak bespreken.
  • U moet zich allebei houden aan de uitspraak van de regelrechter. Het voordeel is dat er dan ook geen kosten zijn voor een hoger beroep (dit is het opnieuw behandelen van uw rechtszaak door een hogere rechter).

    Vooraf kunt u samen afspreken dat u wel in hoger beroep mag gaan. Als u dit doet, moet u allebei met een advocaat naar het gerechtshof komen. De kosten van een hoger beroep zijn veel hoger dan het wat u voor de regelrechter betaalt (zie Kosten rechtszaak).

    Op het aanmeldformulier moet u daarom aankruisen of u de mogelijkheid wilt om in hoger beroep te gaan of niet. De regelrechter zal dit punt ook aan het begin van de zitting met u bespreken. Hoger beroep is niet mogelijk als het gaat om een geldbedrag van maximaal € 1.750,-.

  • Op de rechtbank wordt Nederlands gesproken. Uw aanvraag formulier moet u ook in het Nederlands invullen. Lukt dat niet, vraag dan om hulp. Ook tijdens het gesprek met de rechter (de zitting) wordt Nederlands gesproken. Als u dat wilt, kan er een familielid, een kennis of iemand anders die u bijstaat, met u meegaan om voor u te vertalen. Kan niemand voor u vertalen? 
    Dan kan u de rechtbank vragen om u te helpen bij het regelen van een tolk. U kunt dat aangeven op het aanvraagformulier. U hoeft niet voor de tolk te betalen. Kijk voor meer informatie op de pagina van de regelrechter.

  • Als de wijkagent of politie op de hoogte is van uw conflict, dan is het handig als de regelrechter die informatie heeft. Op het aanmeldformulier kunt u toestemming geven aan de regelrechter om contact op te nemen met de wijkagent. De wijkagent weet dan ook meteen dat uw zaak bij de regelrechter wordt behandeld. Soms vraagt de regelrechter of de wijkagent naar de zitting komt.

    Als u daar toestemming voor geeft, kan de regelrechter de wijkagent op de hoogte brengen van de uitkomst van de zitting. Zo weet de wijkagent wat de afspraken zijn. De wijkagent kan controleren of iedereen zich aan de afspraken houdt.

  • Als uw buren dezelfde verhuurder hebben, kan de verhuurder soms helpen bij een oplossing. Daarom vragen we u op het aanmeldformulier om de gegevens van uw verhuurder allebei in te vullen. De rechtbank zal dan bekijken of het handig is om de verhuurder uit te nodigen voor de zitting.
  • Ja, er zijn ook andere mogelijkheden. U kunt eerst buurtbemiddeling of mediation proberen. In de regio Haaglanden is dit gratis via Bemiddeling & Mediation (www.bemiddelingmediation.nl).

    Zeker als het conflict al lang duurt, is er vaak veel gebeurd. Mediation of buurtbemiddeling hebben meer mogelijkheden en tijd om alles goed uit te praten.

Staat uw vraag er niet bij?

Algemene informatie over onderwerpen en procedures vindt u op de pagina onderwerpen. Voor vragen specifiek gericht aan een rechtbank of gerechtshof, neemt u contact op met het betreffende gerecht

Heeft u daarna nog hulp nodig? Neem dan contact op met het Rechtspraak Servicecentrum (RSC):

Openingstijden

Maandag t/m donderdag: 08:00-20:00 uur
Vrijdag: 08:00-17:30 uur

Openingstijden

Maandag t/m vrijdag: 08:00-17:30 uur