Laden...

Veelgestelde vragen over de regelrechter

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksRechtbank Den Haag > Regels en procedures > Veelgestelde vragen over de regelrechter

 Veelgestelde vragen over de regelrechter

>Alles uitklappen
  • Alle inwoners van het arrondissement Den Haag kunnen naar de regelrechter. Het arrondissement van rechtbank Den Haag omvat de volgende gemeenten:

    • Alphen aan den Rijn
    • Bergambacht
    • Bodegraven-Reeuwijk
    • Boskoop
    • Delft
    • Den Haag
    • Gouda
    • Hillegom
    • Kaag en Braassem
    • Katwijk
    • Krimpenerwaard
    • Leiden
    • Leiderdorp
    • Leidschendam-Voorburg
    • Lisse
    • Midden-Delfland
    • Nederlek
    • Nieuwkoop
    • Noordwijk
    • Noordwijkerhout
    • Oegstgeest
    • Ouderkerk
    • Pijnacker-Nootdorp
    • Rijnwoude
    • Rijswijk
    • Schoonhoven
    • Teylingen
    • Vlist
    • Voorschoten
    • Waddinxveen
    • Wassenaar
    • Westland
    • Zoetermeer
    • Zoeterwoude
    • Zuidplas

    Zittingen worden gehouden bij partijen thuis, in de wijk of in het gebouw van de rechtbank Den Haag Prins Clausplein 60 te Den Haag.
  • U kunt bij de regelrechter terecht voor de volgende zaken:

    1. Conflicten tussen buren, bijvoorbeeld over een schutting, overhangende takken, een grote boom in de tuin, een dakterras.
    2. Conflicten over overlast door buren door bijvoorbeeld huisdieren, rook, stank, lawaai.
    3. Conflicten met een woningcorporatie over gebreken in de woning zoals vochtproblemen, onvoldoende isolatie of achterstallig onderhoud.
    4. Conflicten tussen leden van een Vereniging van Eigenaren (VvE) over besluiten of bepaalde afspraken die niet worden nagekomen Voorwaarde is dat de leden zelf in het appartementencomplex wonen.

    Het moet gaan om conflicten, waar u samen niet uitkomt. Het is de bedoeling dat u zelf al met elkaar gesproken heeft en dat niet tot een oplossing heeft geleid.
    De regelrechter beoordeelt of uw conflict zich leent voor behandeling door de regelrechter.

  • De regelrechter is een proef. De rechtbank Den Haag wil onderzoeken of de regelrechter een succes is. Om die reden wordt u gevraagd om na afloop een vragenformulier in te vullen over wat u van de regelrechter vond. Zo kan de rechtbank aan het eind van de proef beoordelen of de regelrechter moet blijven bestaan.

  • U kunt zelf, of samen met de andere partij, een aanmeldformulier invullen. U mag het formulier ook door iemand anders, zoals een advocaat of een deurwaarder, laten invullen. Het aanmeldformulier vind u op de pagina "Regels en procedures". U kunt het aanmeldformulier online invullen en per e-mail verzenden aan het Bureau regelrechter (regelrechter.rb-dh@rechtspraak.nl ). Het Bureau regelrechter neemt vervolgens contact met u op.
    U mag het formulier ook schriftelijk invullen en per post versturen naar het postadres: De regelrechter, postbus 20302, 2500 EH Den Haag.
    Voor vragen kunt u het Bureau regelrechter bellen op telefoonnummer
    088 362 34 00. Het Bureau regelrechter is op werkdagen bereikbaar van 08:30 uur - 12:30 uur

  • Nee, de regelrechter is niet verplicht. Het is vrijwillig. Alleen als beide partijen naar de regelrechter willen, kan de regelrechter het conflict behandelen.

  • In het kort ziet een procedure er als volgt uit.
    Na ontvangst van het aanmeldformulier zal de regelrechter beoordelen of de zaak voldoet aan de voorwaarden voor behandeling. Daarbij kijkt de regelrechter ook of de zaak niet te complex is en niet bestaat uit een zeer omvangrijk dossier. Als de zaak geschikt is, wordt in overleg met partijen een datum voor een zitting bepaald. Partijen krijgen bericht wanneer en waar de zitting wordt gehouden.
    Tijdens de zitting zal de regelrechter partijen aan het woord laten om te vertellen over het conflict. En ze mogen zeggen hoe het conflict kan worden opgelost. De regelrechter kan partijen ook advies geven over hoe het conflict kan worden beëindigd.
    Als het nodig is, zal de regelrechter ook de situatie waar het conflict over gaat gaan bekijken.
    Wanneer partijen op de zitting de zaak oplossen, zal de regelrechter de afspraken op papier zetten en ondertekenen partijen en ook de regelrechter de gemaakte afspraken. Daarmee komt een einde aan de procedure.
    Wanneer partijen geen oplossing kunnen bereiken, zal de regelrechter uitspraak doen. De regelrechter kan op de zitting mondeling uitspraak doen en ook is het mogelijk dat de regelrechter schriftelijk uitspraak doet op een latere datum. Dat is meestal binnen vier weken na de gehouden zitting. De uitspraak wordt aan partijen toegestuurd.

  • U hoeft geen stukken aan de regelrechter te sturen. Maar dat mag wel. Soms is het handig om bijvoorbeeld foto’s te maken van de situatie waar het conflict over gaat, bijvoorbeeld de te grote boom, of de overhangende takken, of de schimmel in huis. Ook kan het zijn dat u videomateriaal heeft of geluidsopnames. Met die informatie kan de regelrechter een goed beeld krijgen van de situatie en is het niet altijd nodig om ook nog ter plaatse te gaan kijken.
    U kunt de stukken toesturen aan het Bureau regelrechter. Dat mag zowel per post als per e mail. Die stukken moeten dan wel uiterlijk een paar dagen voor de zitting bij de regelrechter zijn aangekomen.

  • Als een van de partijen een particulier is, betalen beide partijen € 43,50 aan griffierecht. Als er twee bedrijven een conflict hebben dat door de regelrechter kan worden behandeld, dan betalen die bedrijven een hoger griffierecht (zie Griffierecht: € 121,- bij een financieel belang tot € 500,-; € 486,- bij een financieel belang tussen € 500,- en € 12.500,- en € 972,- bij een financieel belang van meer dan € 12.500,-).
    Als partijen de zaak niet op de zitting kunnen oplossen, zal de regelrechter uitspraak doen. Het is dan mogelijk dat de regelrechter een van de partijen veroordeelt om ook het griffierecht van de andere partij te betalen. Dat zal de regelrechter doen wanneer hij vindt dat die partij helemaal geen gelijk heeft en het conflict onnodig heeft veroorzaakt.

  • U kunt dan toch een aanmeldformulier invullen met zoveel mogelijk gegevens van de andere partij. Het Bureau regelrechter zal dan proberen contact te krijgen met de andere partij en vragen of die partij toch mee wil doen. Als de andere partij dat niet wil, dan kan de regelrechter niet helpen. Als de andere partij dan toch nog mee wil doen, kunt u wel naar de regelrechter. Het is wel de bedoeling dat u eerst zelf vraag aan de andere partij of die ook naar de regelrechter wil.

  • Nee. De regelrechter is niet hetzelfde als de rijdende rechter, maar lijkt er wel een beetje op. Net als de rijdende rechter neemt ook de regelrechter als het nodig is een kijkje ter plaatse. En ook bij de rijdende rechter hoeft u geen advocaat mee te nemen. De regelrechter komt ook voor de zitting naar de woning van een van de partijen. Als partijen dat niet willen, wordt de zitting op de rechtbank gehouden en gaat de regelrechter niet ter plaatse kijken.

    Maar de regelrechter is geen televisieprogramma. En de regelrechter zal vooral proberen om te onderzoeken of u samen een oplossing kunt vinden tijdens de zitting en dat u duidelijke afspraken kunt maken. Het gaat de regelrechter er vooral om dat er een duurzame oplossing wordt gevonden. De rijdende rechter doet altijd uitspraak over de zaak. Maar bij een uitspraak is er altijd een winnaar en een verliezer en als partijen er samen uitkomen heb je twee winnaars. Daarom doet de regelrechter alleen uitspraak als partijen er met zijn hulp echt niet zelf uitkomen.

  • U komt niet op tv.

  • Als er tijdens de zitting een oplossing kan worden gevonden, duurt de procedure ongeveer één maand. Het hangt er ook van af of partijen snel op een zitting kunnen komen. Als de regelrechter uitspraak moet doen, duurt de procedure tussen start en eindbeslissing ongeveer twee maanden. De zitting duurt ongeveer 1 à 2 uur, maar het is goed om voldoende tijd vrij te houden voor de zitting.

  • De regelrechter komt bij u thuis langs als de zitting bij een van de partijen kan worden gehouden. Als de zitting in een wijkcentrum of politiebureau wordt gehouden, kan de regelrechter als dat nodig is besluiten om de situatie in uw woning na de zitting te bekijken. Als de zitting plaatsvindt in het Paleis van Justitie (Prins Clausplein 60 te Den Haag), wordt tijdens de zitting besproken of het noodzakelijk is een bezichtiging door de regelrechter af te spreken. Soms vindt er in een wijkrechtzaak nog een tweede zitting plaats. In dat geval moeten partijen daarvoor naar de rechtbank komen. Het is ook mogelijk om een digitale zitting te houden.

  • De regelrechter wil alles weten wat relevant is om samen tot een oplossing van het conflict te kunnen komt, of een beslissing te kunnen nemen. Soms zijn er stukken die van belang zijn. Het is niet de bedoeling dat u al die stukken voor de zitting gaat toesturen aan de regelrechter. Het is wel handig om belangrijke stukken mee te nemen naar de zitting, zodat de regelrechter daar naar kan kijken als hij dat van belang vindt.

  • Dat mag, maar dat is niet nodig. U hoeft zelf ook geen juridische kennis te hebben. De regelrechter zorgt dat wetten en regels op de juiste manier worden toegepast. De bedoeling van de zitting is om samen een oplossing te vinden. Mocht tijdens de zitting duidelijk worden dat het conflict juridisch ingewikkeld is, dan zal de regelrechter dat met u bespreken. Het is dan mogelijk dat er een nieuwe zitting komt, waarbij u wel een advocaat of gemachtigde kunt meenemen. De regelrechter kan dan met de advocaat of gemachtigde de juridische punten van de zaak bespreken.

  • Beide partijen moeten zich houden aan de uitspraak van de regelrechter en kunnen niet in hoger beroep gaan. Het voordeel is dat er dan ook geen kosten zijn voor het hoger beroep. Maar partijen kunnen afspreken dat zij van de uitspraak wel in hoger beroep mogen gaan. U moet dan samen met een advocaat naar het gerechtshof komen. En de kosten van een hoger beroep zijn veel hoger dan het griffierecht van € 43,50 dat u voor de regelrechter betaalt (zie Kosten rechtszaak).

    Op het aanmeldformulier moet u daarom aankruisen of u de mogelijkheid wilt om in hoger beroep te gaan of niet. De regelrechter zal dit punt ook aan het begin van de zitting met u bespreken. Hoger beroep is niet mogelijk als het financieel belang van de vordering € 1.750,- of minder bedraagt.

  • De zitting is in de Nederlandse taal. Als u geen of niet goed Nederlands spreekt moet u zelf een tolk meenemen. Dat mag een bekende of een familielid zijn. Het hoeft geen officiële tolk te zijn. U mag ook hulp vragen bij het invullen van het aanmeldformulier en dat door iemand anders laten invullen en opsturen.

    Als iemand geen of niet goed Nederlands spreekt en er is geen tolk kan de zitting niet doorgaan. Als u niet weet of u de Nederlandse taal voldoende spreekt, kunt u voor de zitting contact opnemen met het bureau van de regelrechter.

  • Als de wijkagent/politie op de hoogte is van het conflict dat uw heeft, dan is het handig voor de regelrechter om bij de wijkagent/politie informatie op te vragen. Om die reden staat op het aanmeldformulier de vraag of u toestemming geeft aan de regelrechter om contact op te nemen met de wijkagent/politie. De wijkagent/politie weten dan ook meteen dat uw zaak bij de regelrechter wordt behandeld. En als u daar toestemming voor geeft, kan de regelrechter de wijkagent of de politie op de hoogte brengen van de uitkomst van de wijkrechtzaak. Zo weet de wijkagent/politie wat de afspraken zijn en kan de wijkagent/politie ook controleren of de afspraken worden nagekomen.

  • Er zijn conflicten tussen huurders die dezelfde verhuurder hebben. Soms kan de verhuurder een bijdrage leveren aan een oplossing van het conflict. Daarom vragen we u op het aanmeldformulier in te vullen of u en/of de andere partij een woning huurt, en zo ja van wie. De rechtbank zal dan bekijken of het zinvol is de verhuurder(s) uit te nodigen voor de zitting.

  • Ja, er zijn ook andere mogelijkheden. U kunt buurtbemiddeling of mediation proberen. De organisatie Bemiddeling & Mediation biedt dit in de regio Haaglanden gratis aan (www.bemiddelingmediation.nl). Het voordeel hiervan is dat zij meer tijd hebben dan de regelrechter om over het conflict te praten. Zeker als u een langdurig conflict heeft waar veel tussen de partijen is gebeurd, bieden mediation en buurtbemiddeling meer mogelijkheden en tijd om alles goed uit te praten.


Heeft u een vraag?

Bekijk eerst de contactpagina om te zien of uw vraag daar wordt beantwoord. Dit helpt u vaak sneller dan contact opnemen.
Heeft u daarna nog hulp nodig? Neem dan contact op met het Rechtspraak Servicecentrum (RSC):

Openingstijden

Maandag t/m donderdag: 08:00-20:00 uur
Vrijdag: 08:00-17:30 uur