De scheepswerf had sinds 1995 een milieuvergunning van de provincie Noord-Brabant om schepen van maximaal 110 meter te bouwen. Toen de gemeente Grave in 2010 begon met het voorbereiden van een nieuw bestemmingsplan wilde zij daarin ook een beperking tot schepen van 110 meter opnemen. De scheepswerf verzocht om die beperking niet in het plan op te nemen. Voor het binnenhalen van nieuwe opdrachten moest de scheepswerf schepen van 135 meter kunnen bouwen. Volgens de scheepswerf was de provincie bereid de beperking tot 110 meter in de vergunning te schrappen. De gemeente handhaafde de beperking tot schepen van 110 meter in het ontwerpbestemmingsplan dat vanaf februari 2012 ter inzage lag. Hierop heeft de scheepswerf meerdere keren aan de gemeente gevraagd om de lengtebeperking alsnog te schrappen. Dit gebeurde uiteindelijk op 8 mei 2012, dezelfde dag dat het bedrijf failliet werd verklaard.
De curator stelt nu dat de gemeente verantwoordelijk is voor het faillissement en wil dat de rechtbank de gemeente veroordeeld tot vergoeding van schade. Volgens de curator handelde de gemeente onzorgvuldig en daarmee onrechtmatig door – kort gezegd – veel te lang te wachten met het opheffen van de lengtebeperking. Toen de beperking uiteindelijk werd geschrapt, was een faillissement volgens de curator onafwendbaar.