Laden...

Checklist documenten procedure omgevingsvergunning (Omgevingswet)

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksOnderwerpen > Omgevingsvergunning > Checklist documenten procedure omgevingsvergunning (Omgevingswet)

Als overheidsinstantie (bestuursorgaan) moet u in een procedure bij de bestuursrechter ‘de op de zaak betrekking hebbende stukken’ indienen bij de bestuursrechter. Zie hiervoor artikel 8:42 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dit zijn alle documenten die relevant kunnen zijn voor de bestuursrechter om tot een uitspraak te komen en die een rol hebben gespeeld bij uw besluitvorming. In deze checklist ziet u welke documenten de bestuursrechter van u nodig heeft om een besluit over een omgevingsvergunning te kunnen beoordelen.


Welke documenten zijn nodig en hoe moet u ze indienen?


Documenten per procedurestap

Hieronder staan (niet uitputtend) per procedurestap de mee te sturen documenten

>Alles uitklappen

Documenten lokale regelgeving

  • 'Regels op de Kaart' van het ten tijde van het bestreden besluit geldende omgevingsplan dat van toepassing is op het gebied waarop het bestreden besluit betrekking heeft
  • Programma en/of omgevingsvisie dat van toepassing is op het gebied waarop het bestreden besluit betrekking heeft
  • (Indien aan de orde) waterschapsverordening die van toepassing is op het gebied waarop het bestreden besluit betrekking heeft
  • (Indien aan de orde) omgevingsverordening die van toepassing is op het gebied waarop het bestreden besluit betrekking heeft
  • (Indien aan de orde) reactieve interventie art. 16.21 Ow indien deze van toepassing is op het gebied waarop het bestreden besluit betrekking heeft
  • (Indien aan de orde) lokale instructieregels
  • (Indien aan de orde) voorbereidingsbesluit
  • (Indien aan de orde) projectbesluit
  • Beleidsregels voor zover hiernaar wordt verwezen in het bestreden besluit

Beleidsdocumenten (niet gepubliceerd via LVBB)

  • ‘Buitenwettelijke’ beleidsdocumenten

Werkwijze documenten indienen

  • Voeg per procedurestap een tabblad in om zo de verschillende documenten te onderscheiden.
  • Beroept u zich op een document dat voor iedereen toegankelijk is, dan hoeft u alleen de vindplek te vermelden. U hoeft het document zelf dan niet in te dienen.
    Zo mag u verwijzen naar een omgevingsplan of een omgevingsvisie door een weblink te vermelden. Bijvoorbeeld de viewer 'Regels op de Kaart' in het Omgevingsloket of de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). 
  • Is het document op een bepaald moment tijdens de beroepsprocedure niet meer ongewijzigd toegankelijk, dan moet u dat doorgeven aan de bestuursrechter. De bestuursrechter kan bepalen dat u het document alsnog moet indienen en op welke manier. Dit staat in artikel 1.6 van het Procesreglement bestuursrecht rechtbanken.

Geheimhouding gewenst?

Als u wilt dat op (een deel van) bepaalde documenten geheimhouding wordt toegepast, dan werkt het als volgt: 

  1. Doe de documenten in een afzonderlijke, gesloten envelop en vermeld daarop ‘geheimhouding art. 8:29 Awb’. 
  2. Doe de gesloten envelop in een andere envelop met een brief waarin u de redenen vermeldt van het verzoek om geheimhouding. 
  3. Stuur de envelop naar de rechtbank waar het te onteigenen perceel ligt of laat de envelop er met een koeriersdienst bezorgen. 

Heeft u een vraag?

Voor meer informatie of hulp, bezoek de contactpagina. Daar vindt u antwoorden op veelgestelde vragen en informatie over hoe u ons kunt bereiken.