Klachtrecht
De cliënt of zijn vertegenwoordiger kan schriftelijk een klacht indienen over de onvrijwillige zorg bij een Wzd-klachtencommissie. Elke zorgaanbieder is bij een commissie aangesloten. Klachten over de gerechtelijke procedure worden niet door deze commissie behandeld.
Als de klachtencommissie de klacht ongegrond vindt of als een beslissing uitblijft, kan cliënt zijn klacht voorleggen aan de rechter.
Schadevergoeding
De cliënt of zijn vertegenwoordiger kan ook een verzoek tot schadevergoeding indienen bij de klachtencommissie. Wijst de klachtencommissie het verzoek af? Dan kan cliënt een verzoek tot schadevergoeding indienen bij de rechter.
Stel cliënt (of zijn vertegenwoordiger) is van mening dat de wet niet in acht is genomen. Cliënt (of zijn vertegenwoordiger) kan dan de rechter rechtstreeks verzoeken om een schadevergoeding. In dat geval hoeft hij niet eerst een klacht in te dienen bij de klachtencommissie.
Tegen de beslissing van de rechter (over klacht of schadevergoeding) is geen hoger beroep mogelijk, wel cassatie bij de Hoge Raad.