5.1 Over klachten wordt geadviseerd door de commissie in enkelvoudige (één lid) of
meervoudige samenstelling (drie leden).
5.2 Klachten die kennelijk niet-ontvankelijk, kennelijk ongegrond of kennelijk gegrond
zijn, kunnen met een verkort advies en/of enkelvoudig worden afgedaan.
Enkelvoudige afdoening geschiedt door een lid dat niet werkzaam is bij het
gerecht waarop de klacht betrekking heeft.
5.3 De commissie stelt de betrokken verwerkingsverantwoordelijke in de gelegenheid
schriftelijk op de klacht te reageren. De reactie wordt doorgezonden aan de
klager.
5.4 De commissie kan de klager horen op een hoorzitting of op andere wijze, zoals
telefonisch. Als de klager wordt uitgenodigd voor een hoorzitting, wordt ook (een
vertegenwoordiger van) de verwerkingsverantwoordelijke uitgenodigd.
5.5 De commissie kan zich mondeling of schriftelijk laten informeren door de FG en/of
deze om advies vragen. De commissie kan zich ook mondeling of schriftelijk laten
informeren door de gezamenlijke FG's van de Rechtspraak, de Hoge Raad, de
Raad van State en het Openbaar Ministerie en/of deze om advies vragen.
5.6 De commissie kan schriftelijk informatie inwinnen bij de
verwerkingsverantwoordelijke en bij degene(n) die de verwerking heeft/hebben
uitgevoerd.