De gemeente heeft haar systeembeheer en aanverwante ICT-beheerdienstverlening na een Europese aanbestedingsprocedure in 2018 uitbesteed aan Switch IT Solutions. Switch IT Solutions had als taak het systeembeheer en aanverwante ICT-beheerdienstverlening van de gemeente te verzorgen. De bestaande situatie met de ‘housing’ van de ICT-infrastructuur op locatie van de gemeente bleef daarbij gehandhaafd, in combinatie met de off-site opslag van een kopie van de back-up data. De ICT-beheerdienstverlening omvatte onder meer het borgen van de adequate werking van de systeemsoftware, back-up en restore van data, antivirusmaatregelen en firewallinrichting. Switch IT Solutions werd verantwoordelijk voor het configuratiebeheer van de servers, opslag en netwerkvoorzieningen. De gemeente bleef verantwoordelijk voor de overige apparatuur. De technisch applicatiebeheerders van de gemeente hielden daarbij volledige beheerrechten. De gemeente heeft uitdrukkelijk bedongen dat zij een eigen account behield, dat zij zelf beheerde om externe leveranciers toegang te kunnen geven tot haar netwerk. Aan dit account waren de hoogste beheerrechten gekoppeld. Tot de eisen van de gemeente behoorde verder dat zij 24/7 toegang had tot de back-ups.