Mensen die zich bij een van de rechtbanken melden, wordt gevraagd of zij na
afloop van de rechtszaak bereid zijn een online-vragenlijst in te vullen. Als
zij instemmen, krijgen ze na afloop door een onafhankelijk onderzoeksbureau de
vragenlijst gemaild. Particulieren én professionals, zoals advocaten en
deurwaarders, wordt gevraagd mee te doen. Pas als de uitspraak in de betreffende
zaak is gedaan, gaan de antwoorden naar de rechter.
Bij de rechtbank Noord-Holland gaat het om kantonzaken en strafzaken. Bij de
rechtbank Den Haag wordt feedback gevraagd over bestuurszaken, handelszaken en
familie- en jeugdzaken. In de vragenlijst staan ook meer algemene vragen over de
dienstverlening. Is bijvoorbeeld goed aangegeven in welke zaal de rechtszaak is
waar zij voor komen? En worden advocaten voldoende ondersteund bij hun werk?
De vragenlijst is een aanvulling op het onlangs uitgevoerde klantwaarderingsonderzoek.
Dat onderzoek geeft inzicht in de algemene mate van tevredenheid over de
dienstverlening door gerechten. De vragenlijst, die tot eind april kan worden
ingevuld, moet meer specifieke informatie opleveren.