Mediationgesprek voorbereiden
Voordat uw cliënt een mediationgesprek voert, kunt u samen het conflict weer uit de juridische verpakking halen: wat speelt er allemaal en wat wil de cliënt nou echt opgelost zien of bereikt hebben?
Ook bij een eendaagse mediation (bij complexe commerciële zaken of als er veel partijen bij betrokken zijn) is er vaak een grotere rol voor u weggelegd bij de voorbereiding of afronding van de mediation.
In een mediationgesprek
Uw cliënt moet in een mediation weer zelf het woord voeren. Uw ondersteuning kan dan welkom zijn. U kunt stand-by zijn voor telefonisch overleg. Als alle partijen een advocaat bij zich hebben, kunt u ook aanwezig zijn bij de bijeenkomst (heeft niet elke partij een advocaat bij zich, dan kan dat de balans verstoren).
De mediator start de mediation zonder de juridische documenten in te zien, zodat hij blanco de mediation ingaat. Het kan gebeuren dat hij op een later moment informatie wil over de relevante onderwerpen van het conflict. Uw cliënt zal die dan bij u opvragen.