Qbuzz is het niet eens met deze concessieverlening en heeft daartegen beroep ingesteld bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Zij plaatst met name kritische kanttekeningen bij de haalbaarheid van een (bijna) volledige gebruik van zero emissie (ZE) materieel door Transdev vanaf de start van de concessie (big bang ZE-transitie). In afwachting van de uitspraak in de beroepsprocedure, heeft Qbuzz de voorzieningenrechter van het CBb verzocht de concessieverlening te schorsen.
Voor ingrijpen door de voorzieningenrechter is alleen plaats bij aperte procedurele of inhoudelijke onjuistheden die de deugdelijkheid van gunningsbeslissing (kunnen) aantasten. Bijvoorbeeld als een inschrijving irreëel is en niet kan worden nagekomen.
De voorzieningenrechter heeft geen reden te twijfelen aan de uitvoerbaarheid van de big bang ZE-transitie. Uit de inschrijving blijkt dat Transdev voor de start van de concessie kan beschikken over (nagenoeg) het vereiste ZE-materieel. Door bij verschillende leveranciers in te kopen heeft zij haar risico's beperkt.
Voor de congestieproblematiek op het elektriciteitsnetwerk heeft Transdev oplossingen aangedragen. Daarnaast heeft Transdev maatregelen beschreven voor het tijdig realiseren van de nieuwe laadinfrastructuur. Daarvoor zijn werkzaamheden nodig op stallingslocaties die Qbuzz nu in gebruik heeft. Dat kan leiden tot verstoringen zoals het tijdelijk (deels) blokkeren van de busbaan of stroomonderbrekingen. Deze belemmeringen zijn oplosbaar en leiden niet tot een wezenlijke verstoring van de huidige concessie van Qbuzz. De voorzieningenrechter wijst daarom het verzoek af.