Daarnaast heeft de medeverdachte, met de toezeggingen van het Openbaar Ministerie in het vooruitzicht, meegewerkt aan het onderzoek ‘Maggiora’. Het Openbaar Ministerie heeft de verklaringen van de medeverdachte in het opsporingsonderzoek ingebracht zonder aan de verdediging en de rechter kenbaar te maken hoe de verklaringen tot stand waren gekomen. Dit handelen van het Openbaar Ministerie heeft ertoe geleid dat de wettelijke voorschriften die gelden voor het maken van afspraken met een criminele medeverdachte zijn omzeild. Dit betekent ook dat de garanties die in het wettelijk systeem zijn ingebouwd ter bescherming van de belangen van de criminele verdachte, van de andere verdachten en ter bescherming van de rechtstaat, niet zijn nageleefd.
De zittingsrechter hoort de betrouwbaarheid van de verklaringen van een getuige ten volle te kunnen toetsen. Hiervoor dient hij volledig zicht te hebben op de wijze waarop verklaringen tot stand zijn gekomen. De controle en toetsing door de rechtbank heeft door het handelen van het Openbaar Ministerie niet plaats kunnen vinden. Ook bij het gerechtshof heeft het lang geduurd en het gerechtshof heeft uitzonderlijke beslissingen moeten nemen om te achterhalen wat er had plaatsgevonden tussen de bekennende medeverdachte en het Openbaar Ministerie. Het Openbaar Ministerie wist dat deze verklaringen van groot belang waren voor het opsporingsonderzoek en het bewijs van de verweten feiten. De gebreken in het handelen van het Openbaar Ministerie wegen derhalve zwaar in het oordeel van het hof.