Ook als R2 B.V. niet in alle gevallen voldoende zorg aan haar cliënten heeft geleverd, betekent dat niet dat R2 B.V. verplicht kan worden om daarvoor aan de gemeente een vergoeding te betalen. De gemeente heeft namelijk geen contractuele relatie met R2 B.V. De gemeente heeft pgb’s ter beschikking gesteld aan cliënten van R2 B.V. Die cliënten hebben zelf met R2 B.V. een zorgcontract gesloten en afspraken gemaakt over welke zorg er zal worden geleverd. Die zorg hebben de cliënten vanuit hun pgb laten betalen. Als R2 B.V. niet alle zorguren aan een cliënt heeft geleverd die in het zorgcontract zijn afgesproken, moet de cliënt – en dus niet de gemeente – R2 B.V. daarop aanspreken en terugbetaling van het pgb eisen.
De gemeente kan alleen maar aanspraak maken op vergoeding door R2 B.V. van de pgb-bedragen die de gemeente aan de cliënten van R2 B.V. ter beschikking heeft gesteld, als het handelen van R2 B.V. ook ten opzichte van de gemeente onrechtmatig is. Dat is pas het geval als R2 B.V. zodanig onzorgvuldig of opzettelijk onjuist is omgegaan met pgb-gelden van haar cliënten dat sprake is van fraude of ander misbruik. In zo’n geval zijn pgb-gelden niet gebruikt voor het doel waarvoor zij zijn verstrekt.