De doelgroep van de dagvaarding is de consument. Voor deze diverse doelgroep is juridische taal vaak moeilijk te begrijpen. Om de dagvaarding toegankelijker te maken, is gelet op:
- het vermijden van jargon en moeilijke woorden
- het uitleggen van moeilijke woorden (als er geen makkelijker woorden beschikbaar waren)
- het afwisselen van korte en langere zinnen
- het concreet en actief formuleren van zinnen
Een dilemma waar de werkgroep zich steeds voor gesteld zag, was de correcte juridische weergave waaraan een eenvoudige tekst afbreuk deed. Het voldoen aan de wettelijke vereisten is dan doorslaggevend geweest.
Enkele woorden in de dagvaarding zijn onvermijdelijk jargon. Het gaat dan om bijvoorbeeld dagvaarding, zitting, verweer, verstek, verzuim en proceskosten. Deze woorden komen namelijk ook voor in mogelijke volgende stappen in het proces. In de dagvaarding worden deze begrippen kort uitgelegd. Verder wordt via een QR-code en verkorte URL verwezen naar pagina Reageren op dagvaarding kantonrechter. Op rechtspraak.nl staat een verklarende woordenlijst.