De beklagkamer bepaalt of het nodig is dat u extra uitleg komt geven tijdens een zitting.
Er komt geen zitting als de beklagkamer op basis van uw dossier oordeelt dat uw klacht ‘kennelijk niet-ontvankelijk’ of ‘kennelijk ongegrond’ is. U ontvangt dan een uitspraak (beschikking) van de beklagkamer met de reden waarom de kamer uw klacht heeft afgewezen. Bij deze beschikking vindt u kopieën van het ambtsbericht en het verslag van de advocaat-generaal.
Kennelijk niet-ontvankelijk
Kennelijk niet-ontvankelijk betekent dat we uw klacht inhoudelijk niet verder behandelen. Het is bijvoorbeeld een klacht waarbij:
- de officier van justitie voorafgaand aan het klaagschrift niet van het strafbare feit afwist (bijvoorbeeld omdat er geen aangifte is gedaan)
- u als klager geen direct belang heeft bij vervolging
- vast staat dat de klacht niet binnen een bepaalde termijn is ingediend (bijvoorbeeld als het feit al is verjaard)
- de beklaagde al voor het feit is of wordt vervolgd
- de beklaagde inmiddels is overleden
Kennelijk ongegrond
Een klacht is kennelijk ongegrond als meteen duidelijk is dat de klacht niet tot strafvervolging leidt.
Oproep voor zitting
In alle andere gevallen roept de beklagkamer u op voor een zitting. Deze zitting is niet openbaar. U krijgt tijdens de zitting de gelegenheid om uw klacht uit te leggen.
Als het nodig is, roept de beklagkamer ook de beklaagde op om uitleg te geven. Dat gebeurt meestal tijdens een andere zitting. Tijdens die zitting krijgt de beklaagde de gelegenheid om aan te geven wat hij van uw klacht vindt. De beklaagde is niet verplicht de vragen te beantwoorden.
Bijstand door een advocaat
Het is niet verplicht om een advocaat mee te nemen, maar het mag wel. Het kan zijn dat u recht heeft op gesubsidieerde rechtsbijstand (toevoeging). Voor meer informatie hierover, kunt u contact opnemen met een advocaat of de Raad voor rechtsbijstand. U mag ook iemand anders meenemen om u te helpen tijdens de zitting. Dan moet u deze persoon wel machtigen.
Uitstel zitting aanvragen
Kunt u niet aanwezig zijn op de zitting? Dan kunt u of uw advocaat via een brief om uitstel vragen bij de voorzitter van de beklagkamer van het gerechtshof. Dit heet een aanhoudingsverzoek. U moet wel een goede reden voor uitstel hebben, bijvoorbeeld ziekte. Als de beklagkamer erom vraagt, moet u de reden voor uw verzoek tot uitstel uitleggen en bewijzen. Dit kan bijvoorbeeld met een brief van een dokter of ziekenhuis. Vraag het uitstel zo snel mogelijk aan.
Aanhoudingenprotocol
De rechtbanken en gerechtshoven hebben met elkaar een aanhoudingenprotocol ontwikkeld. Hierin staat waar het hof rekening mee houdt als u vraagt om de zitting uit te stellen.
Bericht over wel/geen uitstel
De beklagkamer beslist in principe pas tijdens de zitting zelf over het uitstel. Soms beslist de kamer hier al eerder over. Als u geen advocaat heeft, krijgt u in dat geval bericht thuisgestuurd per post. Anders krijgt uw advocaat bericht. U kunt ook zelf informeren bij de griffie. De beklagkamer is niet verplicht om de zitting uit te stellen. De kamer kan uw zaak ook behandelen zonder dat u er bent.
Tolk
Beheerst u de Nederlandse taal niet of onvoldoende of bent u doof of slechthorend? Als u dit uiterlijk 14 dagen voor de zitting aan het gerechtshof laat weten, kan het hof een tolk voor u laten komen. U mag ook op eigen kosten zelf een tolk meebrengen.
Uw dossier bekijken voorafgaand aan de zitting
U kunt voor de zitting het dossier inzien. Hiervoor neemt u telefonisch contact op met de griffie. Doe dit binnen 14 dagen na de datum op de brief met de oproep voor de zitting. Als u het dossier komt bekijken, moet u uw identiteitsbewijs laten zien. De voorzitter van de beklagkamer kan besluiten dat u sommige stukken niet mag bekijken, bijvoorbeeld om iemands privacy te beschermen.
Alleen een advocaat kan kopieën van (dossier)stukken opvragen.