Veelgestelde vragen digitaal toezicht faillissementen

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksCiviel > Insolventierecht > Veelgestelde vragen digitaal toezicht faillissementen

 Werken in Mijn Rechtspraak - Toezicht

>Alles uitklappen
  • Dank voor de belangstelling. Rechtbanken gaan geleidelijk aan werken met Mijn Rechtspraak - Toezicht. De rechtbank in uw arrondissement neemt zelf contact met u op als u aan de beurt bent om aan te haken. 

  • Als uw rechtbank u heeft uitgenodigd om van het digitale systeem gebruik te maken, dan kunt u via Mijn Rechtspraak – Toezicht  inloggen met uw advocatenpas.

    Tip: voeg de link om op Mijn Rechtspraak - Toezicht in te loggen toe aan uw favorieten. Gebruik het sterretje in Internet Explorer. Of selecteer de link volledig, houdt deze vast met de linkermuisknop en sleep de link naar de werkbalk bovenin. Bij andere browsers werkt dit op vergelijkbare wijze.

  • De rechtbank kan als enige een nieuwe zaak starten. De griffiemedewerker legt een aantal gegevens vast: de datum van de uitspraak, de naam van de rechtspersoon en de rechtsvorm, de naam van de curator en de betrokken juridisch medewerker en rechter-commissaris (RC). Zodra de rechtbank deze gegevens heeft geregistreerd, kunt u, na inloggen, de zaak inzien. Via Mijn Rechtspraak – Toezicht kunt u verzoeken, het vertrouwelijke plan van aanpak (vertrouwelijke ‘brief’) en voortgangsverslagen indienen. Tevens kunt u via digitale berichten beveiligd communiceren met de Rechtspraak. Alles wat u online in het systeem zet, is in de werkomgeving van de rechtbank direct zichtbaar.

  • Na het inloggen ziet u in Mijn Rechtspraak - Toezicht een overzicht van uw eigen opdrachten. In dit overzicht staan opdrachtkenmerken en betekenisvolle namen (bijv. naam van het faillissement). Vervolgens kunt u doorklikken naar de zaak.

  • U kunt geen schriftelijke informatie (fax, mail, brief) over een zaak meer uitwisselen buiten het portaal om. In een zaaksdossier kunt u via Mijn Rechtspraak op gestructureerde wijze informatie aanleveren: via een bericht, een verzoek, een plan van aanpak of een verslag. U kunt wel bellen met de rechtbank.

  • U kunt een (extra) postblokkade doorgeven door een Nieuw verzoek in te dienen en het verzoektype Postblokkade te kiezen. Vul de gegevens van het betreffende adres (of de adressen) in. Kies bij Soort voor de gewenste optie: Beëindigen of Extra postblokkade starten. In de toelichting geeft u aan dat u het verzoek indient, omdat (bijvoorbeeld):

    1. de failliet is verhuisd;
    2. het een foutcorrectie van de adresgegevens betreft;
    3. het een extra vestigingsadres betreft;
    4. de blokkade van 1, meer of alle adressen opgeheven moet worden.

    Door een vinkje te plaatsen bij Spoed, geeft u aan dat het een spoedverzoek betreft. Met een vinkje voor Bijlage toevoegen, geeft u aan dat u een bijlage aan het verzoek toevoegt. Voeg eventuele bijlagen toe en dien vervolgens het verzoek in.

    Nadat uw verzoek is goedgekeurd, wordt (bijvoorbeeld):

    1. de postblokkade op het oude adres opgeheven en ingesteld op het nieuwe adres. Deze wijziging wordt doorgegeven aan PostNL;
    2. de postblokkade op het foutieve adres (eventueel) opgeheven en een postblokkade ingesteld op het juiste adres. Deze wijziging wordt doorgegeven aan PostNL;
    3. de extra postblokkade effectief. Deze wijziging wordt doorgegeven aan PostNL;
    4. de blokkade op 1, meer, of alle adressen opgeheven. Deze wijziging wordt doorgegeven aan PostNL.

    In de situaties 1, 2 en 3 worden de gewijzigde adresgegevens automatisch verwerkt in toekomstige publicaties naar het CIR.

  • Een afgeronde zaak blijft voor de curator toegankelijk in Mijn Rechtspraak – Toezicht.

  • Ja. De rechtbanken zetten lopende zaken van papier om naar digitaal. De termijn waarop dit gebeurt varieert per rechtbank.

  • Als u 15 minuten niet actief bent in Mijn Rechtspraak Toezicht, wordt u automatisch uitgelogd. Dit heeft met beveiligingsvoorschriften te maken. U kunt eenvoudig voorkomen dat de sessie automatisch wordt beëindigd door:

    • een willekeurige toets in te drukken terwijl het browservenster actief is. Bijvoorbeeld de spatiebalk.  
    • een muisknop in te drukken terwijl het browservenster actief is;  
    • te scrollen terwijl het browservenster actief is
  • Uw ingevulde gegevens worden niet automatisch opgeslagen. Als de internetverbinding wordt verbroken of wanneer u automatisch wordt uitgelogd, moet u de gegevens helaas opnieuw invoeren. Het voortgangsverslag kunt u wel als concept opslaan. Het advies is om dat ook met regelmaat te doen. U kunt ook eerst het voortgangsverslag in een Word-bestand maken en opslaan. De tekst uit dat bestand kunt u vervolgens kopiëren en plakken in Mijn Rechtspraak.

 

 Voortgangsverslag en financieel verslag

>Alles uitklappen

 Toegang tot gegevens in Mijn Rechtspraak - Toezicht

>Alles uitklappen

 Berichten en notificaties ontvangen en versturen

>Alles uitklappen

 Technische vragen

>Alles uitklappen

 

 

Verbeteringen

Als gebruiker van Mijn Rechtspraak heeft u waardevolle kennis voor de verbetering van onze digitale systemen. Uw vragen, opmerkingen en tips kunt u doorgeven aan het Rechtspraak Servicecentrum.

Neem contact op met het Rechtspraak Servicecentrum

Sociale media

Stel uw vraag via
Stel uw vraag via

Pas op met het delen van privé-gegevens op sociale media.

Telefoon

Bereikbaar maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 20.00 uur.

Veelgestelde vragen aan het Rechtspraak Servicecentrum