Laden...

Veelgestelde vragen digitaal toezicht faillissementen

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksCiviel > Insolventierecht > Veelgestelde vragen digitaal toezicht faillissementen

 Werken in Mijn Rechtspraak - Toezicht Faillissementen

>Alles uitklappen
  • Gebruik de standaard functionaliteit van de browser hiervoor. Dit is toetscombinatie Ctrl+F (Windows) of Cmd+F (Mac). Er verschijnt een kleine zoekbalk. In de ene browser staat hij linksonder, in de andere bijvoorbeeld rechtsboven. Typ uw zoekterm in de zoekbalk en druk op Enter. Tijdens het typen wordt de webpagina doorzocht op de zoekterm. Achter de zoekterm staat hoeveel overeenkomsten er zijn met uw zoekterm. De overeenkomstige woorden / cijfers zijn gemarkeerd met een kleur.
  • Als uw rechtbank u heeft uitgenodigd om van het digitale systeem gebruik te maken, dan kunt u via Mijn Rechtspraak – Toezicht  inloggen met uw advocatenpas. 

    Tip: voeg de link om op Mijn Rechtspraak - Toezicht in te loggen toe aan uw favorieten. Gebruik het sterretje in Internet Explorer. Of selecteer de link volledig, houdt deze vast met de linkermuisknop en sleep de link naar de werkbalk bovenin. Bij andere browsers werkt dit op vergelijkbare wijze.

  • De rechtbank kan als enige een nieuwe zaak starten. De griffiemedewerker legt een aantal gegevens vast: de datum van de uitspraak, de naam van de rechtspersoon en de rechtsvorm, de naam van de curator en de betrokken juridisch medewerker en rechter-commissaris (RC). Zodra de rechtbank deze gegevens heeft geregistreerd, kunt u, na inloggen, de zaak inzien. Via Mijn Rechtspraak – Toezicht kunt u verzoeken en voortgangsverslagen indienen. Via digitale berichten kunt u beveiligd communiceren met de Rechtspraak. Alles wat u online in het systeem zeten verstuurt naar de rechtbank, is vervolgens zichtbaar in de werkomgeving van de rechtbank.

  • Na het inloggen ziet u in Mijn Rechtspraak - Toezicht een overzicht van uw eigen opdrachten. In dit overzicht staan opdrachtkenmerken en betekenisvolle namen (bijv. naam van het faillissement). Vervolgens kunt u doorklikken naar de zaak.

  • U kunt geen schriftelijke informatie (mail of brief) over een zaak meer uitwisselen buiten het portaal om. In een zaaksdossier kunt u via Mijn Rechtspraak op gestructureerde wijze informatie aanleveren: via een bericht, een verzoek, een plan van aanpak of een verslag. U kunt wel bellen met de rechtbank.

  • U kunt een (extra) postblokkade doorgeven door een Nieuw verzoek in te dienen en het verzoektype Postblokkade te kiezen. Vul de gegevens van het betreffende adres (of de adressen) in. Kies bij Soort voor de gewenste optie: Beëindigen of Extra postblokkade starten. In de toelichting geeft u aan dat u het verzoek indient, omdat (bijvoorbeeld):

    1. de failliet is verhuisd;
    2. het een foutcorrectie van de adresgegevens betreft;
    3. het een extra vestigingsadres betreft;
    4. de blokkade van 1, meer of alle adressen opgeheven moet worden.

    Door een vinkje te plaatsen bij Spoed, geeft u aan dat het een spoedverzoek betreft. Met een vinkje voor Bijlage toevoegen, geeft u aan dat u een bijlage aan het verzoek toevoegt. Voeg eventuele bijlagen toe en dien vervolgens het verzoek in.

    Nadat uw verzoek is goedgekeurd, wordt (bijvoorbeeld):

    1. de postblokkade op het oude adres opgeheven en ingesteld op het nieuwe adres. Deze wijziging wordt doorgegeven aan PostNL;
    2. de postblokkade op het foutieve adres (eventueel) opgeheven en een postblokkade ingesteld op het juiste adres. Deze wijziging wordt doorgegeven aan PostNL;
    3. de extra postblokkade effectief. Deze wijziging wordt doorgegeven aan PostNL;
    4. de blokkade op 1, meer, of alle adressen opgeheven. Deze wijziging wordt doorgegeven aan PostNL.

    In de situaties 1, 2 en 3 worden de gewijzigde adresgegevens automatisch verwerkt in toekomstige publicaties naar het CIR.

  • Een afgeronde zaak blijft voor de curator toegankelijk in Mijn Rechtspraak – Toezicht.

  • Als u 15 minuten niet actief bent in Mijn Rechtspraak Toezicht, wordt u automatisch uitgelogd. Dit heeft met beveiligingsvoorschriften te maken. U kunt eenvoudig voorkomen dat de sessie automatisch wordt beëindigd door:

    • een willekeurige toets in te drukken terwijl het browservenster actief is. Bijvoorbeeld de spatiebalk.  
    • een muisknop in te drukken terwijl het browservenster actief is;  
    • te scrollen terwijl het browservenster actief is
  • Dit heeft te maken met beveiligingsvoorschriften. Die voorschriften gelden voor alle Rechtspraak-portalen waar u met uw advocatenpas inlogt om gegevens uit te wisselen.
    De Rechtspraak gebruikt eHerkenning (eherkenning.nl) om veilig inloggen met de advocatenpas mogelijk te maken. Ook andere overheidsorganisaties en bedrijven gebruiken eHerkenning. Om de veiligheid in het eHerkenning-netwerk te garanderen moet de Rechtspraak voldoen aan het Afsprakenstelsel Elektronische Toegangsdiensten (afsprakenstelsel.etoegang.nl). Automatisch uitloggen na 15 minuten inactiviteit is 1 van de technische vereisten (afsprakenstelsel.etoegang.nl) waar de Rechtspraak zich aan moet houden.

  • U bent uw gegevens niet kwijt als u automatisch wordt uitgelogd na 15 minuten inactief te zijn geweest. Mijn Rechtspraak slaat de gegevens automatisch op in een conceptbericht, -verzoek of -verslag. Als u opnieuw inlogt, dan kunt u ermee verdergaan door op ‘het pennetje’ te klikken. 

  • Ja, dit is mogelijk. Bent u in een faillissement benoemd als curator? En heeft de rechtbank aangegeven dat informatie-uitwisseling digitaal verloopt? Dan ziet u de zaak als met eHerkenning inlogt in Mijn Rechtspraak – Toezicht Faillissementen. U ziet hier alleen de faillissementszaken waarin u benoemd bent.

 Voortgangsverslag en financieel verslag

>Alles uitklappen

 Salarisverzoek

>Alles uitklappen
  • Nee. Bij het indienen van het verzoek voor het eindsalaris geeft u op wat het salaris zou moeten zijn, ongeacht de hoogte van het boedelsaldo. De rechtbank stelt het daadwerkelijk uit te keren salaris vast. Het veld voor het boedelsaldo moet altijd worden gevuld.

  • Voor het  toevoegen van faillissementsmedewerkers en advocaat-kantoorgenoten die nog niet voorkomen in de lijst, kunt u het 'verzoek toevoegen declarant', inclusief eventuele bijlagen indienen vanuit een willekeurige zaak. Na goedkeuring door de griffie is de faillissementsmedewerker of advocaat-kantoorgenoot automatisch geregistreerd en zichtbaar in de lijst met declaranten. Zie: werkinstructie Salarisverzoek indienen (pdf, 199,6 KB).

    Als u een faillissementsmedewerker of advocaat-kantoorgenoot ook wil toevoegen voor andere vestigingen van het kantoor, dan kunt u deze vestigingen aan het verzoek toevoegen door het BAR-nummer van de betreffende vestiging in te vullen. Met behulp van het plus-teken kunt u meerdere vestigingen toevoegen. U vindt het zogenaamde 'K-nummer' van elke vestiging in BAR-LAT.

    LET OP! Het kan voorkomen dat na het 'verzoek toevoegen declarant' een faillissementsmedewerker of advocaat-kantoorgenoot niet zichtbaar is in de lijst met declaranten bij een zaak. Dit heeft twee mogelijke oorzaken:

    • De faillissementsmedewerker of advocaat-kantoorgenoot is niet toegevoegd aan de vestiging waar de zaak in behandeling is
    • Het salarisverzoek betreft een oud-collega

    Ook in deze gevallen kunt u de faillissements-medewerker, advocaat-kantoorgenoot of oud-collega toevoegen via het 'verzoek toevoegen declarant' en het toevoegen van eventuele andere vestigingen.

  • De urenverantwoording moet als bijlage worden toegevoegd aan het salarisverzoek. Geef de bijlage de titel 'Urenverantwoording' en kies bij 'Soort bijlage' voor 'Bijlage'. Het is op dit moment nog niet mogelijk om bij 'Soort bijlage' voor 'Urenverantwoording' te kiezen. Er wordt nader onderzocht of dit in een toekomstige versie aangepast moet worden.

  • Wanneer meerdere kantoren betrokken zijn bij een faillissement wordt per betrokken kantoor de lijst met bekende declaranten getoond.

  • Bij verhuizing naar een nieuw kantoor vanaf 24 mei 2024 blijven de declaranten van het oude kantoor zichtbaar in de lijst met te selecteren declaranten. 

    Belangrijk: Bij verhuizing naar een nieuw kantoor vóór 24 mei 2024 moet de curator contact opnemen met het Rechtspraak Service Centrum (RSC) om het vorige kantoor als extra werkrelatie (met een begin en einddatum) op te laten voeren. Datzelfde geldt wanneer een kantoorgenoot naar een nieuw kantoor is verhuisd.

 Toegang tot gegevens in Mijn Rechtspraak - Toezicht Faillissementen

>Alles uitklappen

 Berichten en notificaties ontvangen en versturen

>Alles uitklappen

 Technische vragen

>Alles uitklappen

 

 

Verbeteringen

Als gebruiker van Mijn Rechtspraak heeft u waardevolle kennis voor de verbetering van onze digitale systemen. Uw vragen, opmerkingen en tips kunt u doorgeven aan het Rechtspraak Servicecentrum.

Heeft u een vraag?

Voor meer informatie of hulp, bezoek de contactpagina. Daar vindt u antwoorden op veelgestelde vragen en informatie over hoe u ons kunt bereiken.