Veelgestelde vragen digitaal strafdossier (Mijn Strafdossier)

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksVoor advocaten en juristen > Digitalisering Rechtspraak > Veelgestelde vragen digitaal strafdossier (Mijn Strafdossier)

 Mijn Strafdossier

>Alles uitklappen

 Inloggen en machtigen Mijn Strafdossier

>Alles uitklappen

 Berichten en notificaties

>Alles uitklappen

 Werken in Mijn Strafdossier

>Alles uitklappen
  • Vanaf 23 november 2018 heeft Mijn Strafdossier een mappenstructuur met een nieuwe nummering. In zaken die zijn aangebracht vóór 23 november 2018 hebben de mappen een nummering met 2 getallen: 00 – Verdachtegegevens. Zaken die na 23 november zijn aangebracht én lopende zaken waarin op of na 23 november 2018 een nieuw document is toegevoegd, krijgen mappen met 3 getallen: 010 – Verdachtegegevens. Het kan dus voorkomen dat u binnen 1 dossier verschillende nummeringen ziet. En dat er 2 mappen zijn met dezelfde titel.

  • De stukken worden naar het advocatenportaal gezonden, zodra de zaak bekend is in GPS en de advocaat is geregistreerd. U ontvangt een notificatiemail als de stukken beschikbaar zijn in Mijn Strafdossier.

  • U ontvangt een notificatiemail voor ieder dossier dat wordt verstrekt of stukken die worden aangevuld.

  • Nadat u het dossier volledig heeft gedownload, blijft het nog 4 weken in het portaal beschikbaar. Daarna wordt het gearchiveerd. Nieuwe stukken die hierna binnenkomen kunt u inzien en ook weer downloaden. Van de gearchiveerde stukken ziet u dan alleen nog de documentnaam. Wilt u gearchiveerde stukken (opnieuw) downloaden, dan kunt u daarvoor een verzoek indienen bij het parket of de rechtbank die de zaak behandelt.  

    Heeft u het dossier niet volledig gedownload? Dan wordt het dossier gearchiveerd als er in 6 maanden geen enkel stuk aan het dossier is toegevoegd.

  • Dat kan voorkomen als er nagekomen stukken zijn verstrekt in een dossier dat al gearchiveerd is. De namen van de gearchiveerde documenten zijn dan wel zichtbaar, maar u kunt deze niet meer inzien of downloaden. Achter het document staat ‘N.B.’: niet beschikbaar. Als u dat stuk toch nodig heeft, moet u een verzoeken indienen bij het parket of de rechtbank die de zaak behandelt.

  • ​Nee, dat is niet mogelijk.

  • Dossiers kunnen nog niet digitaal worden verstrekt in hoger beroep. U kunt het strafdossier opvragen op de reguliere manier. In 2019 start een pilot voor digitale verstrekking aan het ressortsparket en een koppeling met het advocatenportaal.

 Digitaal dossier

>Alles uitklappen
  • Om een document direct in te zien klikt u op de naam van het document. Afhankelijk van welke browser u gebruikt en uw browserinstellingen, opent het document direct in de browser of in de bijbehorende applicatie. Het is ook mogelijk dat uw browser het document eerst lokaal opslaat voordat u het kunt openen. De downloadstatus van een document verandert niet door een document direct in te zien.

  • Kies op de startpagina van Mijn Strafdossier bij ‘Downloaden’ of u het hele dossier wilt downloaden of alleen de laatste toevoegingen. Bij het downloaden worden de bestanden in 1 zip-bestand aangeboden. Als u het zip-bestand uitpakt, komen zowel de mappenstructuur als de documenten in uw eigen omgeving beschikbaar. Ook vanuit een geopend dossier kunt u het hele dossier downloaden. Wilt u 1 map of 1 document downloaden, selecteer dan de map of het document. Gebruik daarna de knop ‘Downloaden’.

  • ​Neem contact op met het desbetreffende parket of rechtbank waar u zich gesteld heeft. Een medewerker kan controleren of alle dossierstukken digitaal ter beschikking zijn gesteld.

  • ​Zorg dat u het document op een logische plek op uw lokale netwerk of systeem plaatst. Dit kunt u direct doen door rechts te klikken en de map op uw netwerk of uw lokale systeem te kiezen waar u het bestand in de toekomst terug wilt kunnen vinden. Maak eventueel een nieuwe map aan als het nodig is. Let op dat u het stuk niet in uw eigen download folder laat staan. Als u zelf niet kiest waar het bestand moet komen te staan, zetten zowel windows als mac computers de bestanden standaard in deze map. U kunt ook hiervandaan de bestanden opslaan op een voor u logische plek.

  • Is een map ‘vet’ dan staat er een nieuw, ongelezen, document in die map. In de map is het nieuwe document ook ‘vet’. Zodra u het stuk heeft gelezen of gedownload, wordt het normaal weergegeven.

  • ​Nee, dat is op dit moment niet mogelijk

 Helpdesk en storingen

>Alles uitklappen

Verbeteringen

Als gebruiker van Mijn Rechtspraak heeft u waardevolle kennis voor de verbetering van onze digitale systemen. Uw vragen, opmerkingen en tips kunt u doorgeven aan het Rechtspraak Servicecentrum.

Neem contact op met het Rechtspraak Servicecentrum

Sociale media

Stel uw vraag via
Stel uw vraag via

Pas op met het delen van privé-gegevens op sociale media.

Telefoon

Bereikbaar maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 20.00 uur.

Veelgestelde vragen aan het Rechtspraak Servicecentrum