Laden...

Geschillencommissie

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksHome > Oplossen zonder rechter > Geschillencommissie

Een geschillencommissie kan u helpen bij het oplossen van een klacht als u er met een bedrijf niet uitkomt. Een geschillencommissie adviseert, bemiddelt of neemt een beslissing over een klacht. U heeft ook altijd de keuze om het conflict aan de rechter voor te leggen.

Soorten geschillencommissies

Er zijn verschillende geschillencommissies. Zoals een geschillencommissie voor consumentenzaken, voor financiële dienstverleners of voor conflicten met advocaten, notarissen of energieleveranciers. In de commissies zitten meestal vertegenwoordigers van de brancheorganisatie en van consumenten.

 

Voorwaarden voor inschakelen geschillencommissie

  • uw aanbieder van producten en diensten is lid van de brancheorganisatie
  • het is niet gelukt om samen met de aanbieder eruit te komen

 

Uitspraak van commissie is bindend

Biedt uw aanbieder de mogelijkheid een klacht voor te leggen aan de geschillencommissie van hun brancheorganisatie? Zowel u als uw aanbieder moet zich houden aan een uitspraak van de geschillencommissie.

Mogelijke uitspraken

Uw klacht is:

  • niet-ontvankelijk
  • ongegrond
  • (deels) gegrond

Schikking

Het kan voorkomen dat de geschillencommissie de partijen tot een schikking brengt.

 

Niet eens met uitspraak, wat nu?

U kunt niet in beroep gaan tegen de uitspraak van de geschillencommissie. Wel kunt u besluiten om alsnog naar de rechter te stappen:

  • binnen 2 maanden na de uitspraak
  • de rechter kan de uitspraak vernietigen als hij deze niet redelijk vindt

 

Voordelen geschillencommissie

  • de procedure bij de geschillencommissie is sneller en goedkoper dan bij een gerechtelijke procedure
  • het inschakelen van een advocaat is niet nodig
  • de commissie heeft specifieke kennis van de branche

 

Kosten

U betaalt het zogenaamde klachtengeld. De hoogte hiervan varieert per branche.

 

Een klacht indienen

Veel geschillencommissies zijn aangesloten bij de overkoepelende organisatie De Geschillencommissie. Op de website van de geschillencommissie (degeschillencommissie.nl) vindt u:

  • een overzicht van de geschillencommissies van de verschillende bedrijfstakken
  • uitleg over het indienen van een klacht

Naast de commissies van De Geschillencommissie zijn de SKGZ, Kifid en de Huurcommissie erkende geschilinstanties in Nederland.

>Alles uitklappen
  • Waarvoor?

    Als u ontevreden bent over uw ziektekostenverzekeraar. Bijvoorbeeld omdat deze de rekening van uw arts niet wil betalen.

    Over de SKGZ

    De SKGZ is door de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en door de minister van Financiën aangewezen als geschilleninstantie voor de zorgverzekering en de (aanvullende) ziektekostenverzekering

    Geschillencommissie zorgverzekeringen (skgz.nl)

  • Waarvoor?

    als u een klacht heeft over een financieel product of een financiële dienst.

    • Eerst bemiddeling

      Is uw klacht behandelbaar? Dan probeert de Financiële Ombudsman te bemiddelen tussen u en de financiële dienstverlener.

    • Lukt dat niet?

      Of vindt de Ombudsman dat bemiddeling geen zin heeft? Dan neemt de Geschillencommissie (Kifid) een beslissing.

    Over het Kifid

    Kifid staat los van de financiële sector. De minister van Financiën ziet toe op de naleving van de wet, de regelgeving en de financiering van het instituut.

    Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (kifid.nl)

  • Waarvoor?

    Huurders en verhuurders kunnen voor bepaalde geschillen ook terecht bij de Huurcommissie.

    Over de huurcommissie

    De Huurcommissie is een onpartijdige organisatie die meningsverschillen tussen huurders en verhuurders voorkomt, helpt oplossen of daarover een officiële uitspraak doet.

    Huurcommissie

Neem contact op met het Rechtspraak Servicecentrum

Sociale media

Stel uw vraag via:
InstagramInstagram

Pas op met het delen van privé-gegevens op sociale media.

Telefoon

Bereikbaar maandag t/m donderdag van 8:00 uur tot 20:00 uur en op vrijdag van 8:00 uur tot 17:30 uur.