Laden...

Working Papers

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Wat zijn Working Papers?

Working Papers (werkdocumenten) zijn verslagen over de achtergronden, de resultaten of de voorlopige resultaten van ‘incompany’ onderzoek. Ze worden geschreven door onderzoekers van de Raad voor de rechtspraak, soms in het Engels.

Discussie

De Raad voor de rechtspraak wil met deze Working Papers inhoudelijke discussie uitlokken. De onderzoekers stellen het dan ook zeer op prijs als u reageert op hun stuk. U vindt de e-mailadressen in de stukken zelf.

What are the Working Papers?

The working papers published here contain research carried out by researchers of the Council for the Judiciary. The researchers describe the background, results or preliminary results of their work in the papers. These inform readers about ongoing 'in company' research.

Discussion

The Working Papers are meant to encourage discussion about the content. The Council for the Judiciary encourages and appreciates your reaction to the published materials.

You can contact the authors by sending an email. Their email address is mentioned in the paper.

 Working Papers

>Alles uitklappen
  • In de bekeken periode, 1995-2018, zijn in totaal 30 van de 62 in 1995 bestaande kantonlocaties gesloten. 24 van deze 30 sluitingen vonden plaats in het kader
    van de Wet Herziening Gerechtelijke Kaart (Wet HGK). Deze sluiting van kantonlocaties heeft enige gevolgen gehad voor de instroom van met name door natuurlijke personen aangebrachte zaken en daarmee voor de toegankelijkheid van de kantonrechter.


  • Het vertrouwen in de rechter van burgers met en burgers zonder een migratieachtergrond blijkt te verschillen; burgers met een Surinaamse of Antilliaanse/Arubaanse migratie-achtergrond hebben minder vertrouwen in de rechter. Onder nieuwe Nederlanders is het vertrouwen in andere (overheids)instituties de belangrijkste voorspeller voor vertrouwen in de rechter. Het beeld dat men heeft over de prestaties van de rechtspraak doet er veel minder toe. Dit resultaat is niet anders dan doorgaans voor Nederlanders zonder migratie-achtergrond wordt geconstateerd. Burgers die bij een rechtszaak betrokken zijn geweest, hebben minder vertrouwen in de rechter. Dit geldt zowel voor burgers met en burgers zonder een migratie-achtergrond. Meer inzicht in het vertrouwen in de rechter, het sociaal vertrouwen in de medemens en het gebruik van rechtspraak, is wenselijk.

  • This paper starts with the description of a simple formal economic model of individual decision making of firms and individuals regarding the making of economic transactions, breaches of contact and litigations. Decisions in all phases are based on individual calculations of expected costs and benefits of possible choices. The model is applied to fit empirical data of commercial court cases with financial stakes in the Netherlands in 2009. This enables us to simulate and estimate the consequences of different (mainly) financial policy options, e.g. the level of court fees and legal aid tariffs, not only on litigation, but also on social costs and benefits of legal aid and the court system. The paper presents the results of the base line model. Further analyses give an impression of the sensitivity of the results for the assumptions made in the model.

  • Independence of judges: judicial perceptions and formal safeguards

    The European Network of Councils for the judiciary defined indicators and gathered data to assess the formal safeguards for independence of the judiciary in twenty European countries. It also conducted a survey among judges about their perception of judicial independence. Distinguishing between old and new democracies, statistical analysis of the data show a strong correlation between perceptions of judges and those of citizens for the old democracies and a weaker but still sizeable correlation for the new democracies. Regression analyses for the two groups of countries reveal that in the old democracies the improper allocation of cases, altering working conditions due to changes in pay, pensions and retirement age and (the threat of) claims of personal liability are the three aspects that have the largest impact on perceived independence, while in the new democracies improper appointments, inappropriate pressure and media influence are most important. The connection between perceived independence and formal safeguards is weak. It is found, however, that the formal legal position of the judiciary is important in new democracies, while in old democracies the funding of the judiciary plays a role. Formal safeguards regarding case allocation have positive effects on perceived independence with both groups of countries.

    Frans van Dijk, Frank van Tulder and Ymkje Lugten




Heeft u een vraag?

Voor meer informatie of hulp, bezoek de contactpagina. Daar vindt u antwoorden op veelgestelde vragen en informatie over hoe u ons kunt bereiken.