Laden...

Verbeteringen digitale dienstverlening Rechtspraak

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksRechtspraak in Nederland > Digitalisering rechtspraak > Verbeteringen digitale dienstverlening Rechtspraak

Verbeteringen digitale dienstverlening

De onderstaande aanpassingen zijn doorgevoerd in de digitale diensten van de Rechtspraak. De aanpassingen zijn gedaan na onderzoek van binnengekomen vragen, opmerkingen en tips van mensen die gebruik maken van de digitale diensten. 

 

 Verbeteringen digitale dienstverlening Mijn CBM

>Alles uitklappen
    • Vanaf 3 mei kunnen professionele mentoren zonder geschikte kantoorsoftware digitaal werken in het portaal 'Mijn Rechtspraak - Curatele, Bewind en Mentorschap'. Zij loggen in met e-herkenning. Een professionele mentor die geen zaken heeft in Toezicht of geen zaken waarvoor hij portaaltoegang krijgt, wordt hierover op een aparte pagina geïnformeerd. 
    • Er is een beter overzicht van de zaken: ze worden getoond in een lijst. Daarin is het mogelijk te zoeken op de naam van een betrokkene om gemakkelijk de gewenste zaak te kunnen openen. In de lijst is zichtbaar in welke zaak er een melding is. De nieuwste melding staat bovenaan. Met de nieuwe navigatie is het ook te gebruiken op een mobiel scherm.
    • De teksten en andere gegevens in het portaal zijn aangepast, zodat deze ook geschikt zijn voor professionele curatoren, bewindvoerders en mentoren.
  • Betrokkenen (mensen voor wie de curatele, het bewind en/of het mentorschap is) hebben nu toegang tot Mijn CBM. Zij kunnen met hun eigen DigiD inloggen en er de afgedane verslagen en verzoeken bekijken. Voor vragen over hun zaak worden betrokkenen naar hun curator, bewindvoerder en/of mentor verwezen.

  • De naam van het portaal ‘Mijn Bewind’ is aangepast naar ‘Mijn CBM’, dat staat voor ‘Mijn Rechtspraak – Curatele, Bewind en Mentorschap’.

    • U kunt in Mijn Bewind een oproep krijgen om naar een zitting te komen. Hierover krijgt u een e-mail bericht. De details over de zitting kunt u bekijken in Mijn Bewind.
    • Heeft u in Mijn Bewind een oproep gekregen voor een zitting en annuleert de rechtbank de zittingsafspraak? U krijgt daarover een e-mail bericht.
    • Als de rechtbank online een gesprek met u wil voeren, staat in de uitnodiging bij de zittingsdetails een link waarop u kunt klikken om het gesprek te kunnen voeren. Dat gebeurt in het programma Microsoft Teams. 
    • Vanaf januari 2024 kunt u in Mijn Bewind de volgende wijzigingsverzoeken indienen (bij ‘maatregel’ kan het gaan om bewind of curatele): 
      • Wijziging van de grondslag van de maatregel
      • Opheffen van de maatregel
      • Verlenging van de tijdelijke maatregel 
      • Publicatie Centraal Curatele en Bewind Register (publiceren of einde publicatie)
      • Ontslag van de huidige uitvoerder en benoeming van de opvolgend uitvoerder
    • In Mijn Bewind is bij het machtigingsverzoek ‘Overig’ als inleidende tekst toegevoegd: ‘Wilt u een uitgave doen of een andere financiële beslissing nemen ter waarde van 2000 euro of meer die u niet op deze pagina ziet staan? Vraag dan om toestemming aan de rechter.’ 
    • In Mijn Bewind wordt in de (eind)rekening en verantwoording het veld ‘toelichting afwijking totalen’ alleen nog getoond als de waarde in het veld ‘afwijking totalen’ hoger is dan 50 of lager is dan -50.
    • Om toegang te krijgen tot Mijn Bewind kunt u zich vanaf nu aanmelden door in te loggen via DigiD op Mijn Bewind (Bewind | Mijn Bewind | Rechtspraak. U vult dan het aanmeldformulier in. U ontvangt bericht als de rechtbank uw aanmelding heeft verwerkt en het dossier digitaal heeft klaargezet in Mijn Bewind.
    • U kunt in Mijn Bewind worden opgeroepen voor een zitting. Hiervan ontvangt u een notificatie per e-mail. De details van deze zitting kunt u vervolgens bekijken in Mijn Bewind.
    • U kunt in Mijn Bewind uw telefoonnummers en e-mailadressen inzien en wijzigen. U kunt ook het telefoonnummer van de betrokkene inzien en wijzigen. Dit doet u bij ‘Zaakgegevens’. 
    • Bij het invoeren van een foutieve waarde in een veld krijgt u direct of bij opslaan een foutmelding zodat u het duidelijk is wat u moet aanpassen.
    • U kunt een 'Eindrekening en verantwoording bij overlijden betrokkene' indienen en herindienen, zodat de Rechtbank deze kan behandelen.
    • Als u bent ingelogd krijgt u 15 minuten voor de start van gepland onderhoud een waarschuwing dat er op <datum + tijdstip> onderhoud start zodat u op tijd uw wijzigingen kunt opslaan en op tijd kunt uitloggen.
    • De bovenkant van het formulier verspringt niet meer als u wisselt van formulierstap zodat u de focus houdt op de invulvelden van het formulier. Ook kunt u bij het invullen van het formulier tussentijds opslaan zonder dat u steeds moet scrollen naar de knop ‘Opslaan’. 
    • In een verslag vult u bij ‘Bezittingen’ eerst de gegevens over de leefgeldrekening in als betrokkene die heeft en bij de volgende stap de overige betaal- en spaarrekening(en).
    • Er is een toelichting beschikbaar bij de onderdelen Leefgeldrekening(en) en Rekening(en).
    • In een verslag wordt bij de leefgeldrekening altijd het juiste totaalsaldo per einddatum getoond.
    • Bij een bericht naar de rechtbank kunt u bij het veld ‘Waar gaat het bericht over?’ altijd uit alle verslagen of machtigingsverzoeken kiezen. Ook als u al eerder een bericht over een verslag of machtigingsverzoek heeft ingediend.
    • Het scherm met zaakgegevens (op de pagina ‘Mijn Betrokkene’, klik op ‘Meer zaakgegevens’) heeft een nieuw blok ‘Uitvoerder’ met uw gegevens (naam, startdatum als uitvoerder, status van uw benoeming en eventueel de datum van uw ontslag als bewindvoerder).
    • In het bestaande blok ‘Registratie en Publicatie’ op het scherm met zaakgegevens wordt getoond of het bewind in het Centraal Curatele- en Bewind Register is gepubliceerd.
    • Bij het invullen van de (eind)rekening en verantwoording verschijnt alleen een melding om een toelichting in te vullen bij een ‘afwijking totalen’ als het verschil tussen inkomen en uitgaven niet gelijk is aan het verschil in het saldo van de rekeningen. Zie ook de veelgestelde vraag: Hoe moet ik de samenvatting in de rekening en verantwoording lezen? 
    • U krijgt een duidelijkere melding wat u moet aanpassen als u bij een verslag, machtigingsverzoek of bericht een bijlage wilt indienen die te groot is of een verkeerd bestandstype heeft.
  • Bij het invullen van een (eind)rekening en verantwoording of boedelbeschrijving in Mijn Bewind kon u ten onrechte een foutmelding krijgen. Dit is opgelost: voegt u bij het onderdeel Overige inkomsten, Overige uitgaven, Interne overboeking, alle Bezittingen-onderdelen of bij Schulden een item (regel) toe, maar heeft u deze toch niet nodig? Dan kunt u deze extra regel weer annuleren, ook als u al een paar velden heeft ingevuld.

    • U kunt een afbeelding (jpeg-, png- of gif-bestand) als bijlage toevoegen aan een verslag, machtigingsverzoek of bericht.
    • Als het bewind voor bepaalde duur is, krijgt u 6 maanden voordat het bewind eindigt bericht van de rechtbank in Mijn Bewind. Als u vindt dat het bewind verlengd moet worden, kunt u in het bericht van de rechtbank lezen wat u dan moet doen.
    • Is er een tweede bewindvoerder? U kunt op het verslag in Mijn Bewind aangeven dat de tweede bewindvoerder instemt met het verslag. U hoeft het verslag niet meer met pen te laten ondertekenen door de tweede bewindvoerder, te scannen en als bijlage in Mijn Bewind mee te sturen. 
    • Voert u bewind over twee personen? En voeren deze personen een huishouden? Dan kunt u de gegevens van het verslag voor de ene persoon handig overnemen in het verslag voor de tweede persoon. U past daarna zelf de gegevens aan die verschillend zijn voor beide personen. 
    • In Mijn Bewind kunt u direct doorklikken naar de checklist voor de vijfjaarlijkse evaluatie. 
    • In de mail die u krijgt als er een nieuwe melding voor u klaarstaat in Mijn Bewind, ziet u waar u Mijn Bewind kunt vinden op de website van de Rechtspraak. 
    • Bent u slechtziend of blind en vult u een verslag of machtigingsverzoek niet goed in, dan leest de screenreader u dit voor, zodat u weet wat er niet juist is. 
    • Heeft u een bericht of berichtenreeks nog niet geopend, dan staat er ‘Ongelezen’ bij. U opent berichten op de pagina Berichten of via het meldingenoverzicht. 
    • Tijdens het invullen van inkomsten of uitgaven in een verslag telt Mijn Bewind deze automatisch op. 
    • Als de rechtbank een bericht van u heeft afgehandeld, krijgt u een automatisch bericht met de tekst ‘Uw bericht is door de rechtbank gelezen en verwerkt.’ 
    • Downloadt u een verslag, dan ziet u alleen de velden die u heeft ingevuld. Het verslag is overzichtelijker en beter te begrijpen. 
    • Vult u iets niet juist in of laat u een verplicht veld leeg, dan krijgt u een melding op die plek in het verslag of machtigingsformulier. 

    • In Mijn Bewind is nu ook een checklist voor de vijfjaarlijkse evaluatie beschikbaar.
    • Om een machtigingsverzoek te starten, is het voldoende om op het blokje te klikken van het machtigingsverzoek dat u wilt indienen.
    • U kunt de naam van een bijlage bij berichten, machtigingsverzoeken en verslagen in Mijn Bewind nog wijzigen: 
      1. Na het tussentijds opslaan
      2. Zodra u de bijlage heeft geüpload bij een bericht of formulier dat u wilt versturen
    • Als u bent ingelogd en er geen dossier zichtbaar is, ziet u op de startpagina in Mijn Bewind wat u dan kunt doen.
    • Als Mijn Bewind door onderhoud of een storing tijdelijk niet beschikbaar is, staat hier een melding over op de startpagina.
    • Gebruikt u Mijn Bewind voor twee betrokkenen?
      • U ziet duidelijk de naam van beide betrokkenen aan de linkerkant van het scherm.
      • U kunt eenvoudig wisselen tussen beide dossiers door aan de linkerkant op het scherm op de naam van de betrokkene te klikken.
    • Bent u ingelogd in Mijn Bewind en heeft u 10 minuten niets gedaan? Dan ziet u een scherm met twee mogelijkheden:
      1. Wilt u verder werken? Klik op ‘Ga door in Mijn Bewind’.
      2. Wilt u stoppen? Klik op ‘Log uit’. Log in met uw DigiD zodra u weer verder wilt werken in Mijn Bewind.
    Klikt u niet op deze mogelijkheden, dan wordt u 5 minuten later automatisch uitgelogd.
    • U ziet uw naam en e-mailadres zoals de rechtbank u heeft geregistreerd. Ook kunt u lezen wat u kunt doen als uw e-mailadres is gewijzigd.
    • Heeft uw huisnummer een toevoeging, dan wordt deze vanaf nu goed getoond.
    • U kunt een langere bestandsnaam kiezen voor een bijlage die u wilt toevoegen (maximaal 300 karakters). Slaat u tussentijds op, dan krijgt u geen melding meer dat dit niet mogelijk is vanwege een te lange bestandsnaam.
    • Is er een tweede bewindvoerder en maakt u beiden gebruik van Mijn Bewind? Dan heeft u beiden dezelfde taken, bevoegdheden en verplichtingen. Wettelijk gezien is er geen onderscheid tussen meerdere bewindvoerders in 1 bewind. U ontvangt daarom beiden per e-mail een melding als er een nieuw bericht van uw rechtbank is (werkte u eerder beiden voor het dossier en handelde u alles via de post af, dan kreeg om administratieve reden een van u de correspondentie van de rechtbank).
    • Heeft de rechtbank u gevraagd  aanvullende informatie te sturen en doet u dit niet op tijd, dan krijgt u een herinnering van uw rechtbank.
    • Vult u inkomsten en uitgaven in een verslag in of past u bedragen aan,  dan ziet u dit direct terug in de totaaltelling. U kunt hier iets in corrigeren voordat u het verslag digitaal indient bij de rechtbank.
    • Past u iets in een verslag zoals de rekening en verantwoording aan, dan wordt de samenvatting automatisch bijgewerkt.
    • Via de knop ‘Vragen?’ klikt u makkelijk door naar de veel gestelde vragen over Mijn Bewind of de veel gestelde vragen over bewind in het algemeen op rechtspraak.nl.
    • Via de knop ‘ Vragen?’ vindt u onder het kopje 'Waar kunt u terecht met welke vraag?' een link naar de pagina met de contactgegevens van het Rechtspraak Servicecentrum op rechtspraak.nl. 


 Verbeteringen digitale dienstverlening Mijn Rechtspraak

>Alles uitklappen
  • Burgers kunnen vanaf vandaag, in zaken waarin zij nu al digitaal kunnen procederen, via een formulier in Mijn Rechtspraak eenvoudig communiceren met het gerecht.

    Ze hoeven voor korte vragen en mededelingen niet langer een eigen document te uploaden. In plaats daarvan kunnen ze eenvoudig hun mededeling of vraag typen in het webportaal. Zo kunnen ze in één bericht vragen of mededelingen opstellen en meerdere documenten tegelijk uploaden.

    Een formulier om eenvoudig te communiceren met het gerecht was al beschikbaar in alle zaaksoorten voor betrokkenen die inloggen met een Advocatenpas of met eHerkenning.

    • Uitbreiding van het aanvangsverslag (onderdeel 6.1), vervolgverslag (onderdeel 5) en eindverslag (onderdeel 4) met vragen of er sprake is van vakantiegeld e/o eindejaarsuitkering en in hoeverre de afdracht met de schuldenaar is besproken. Zie ook de nieuwsbrief van eind oktober van Bureau Wsnp.
    • Nieuw verzoek “Verwijderen declarant". Met dit verzoek wordt een declarant, waarvoor geen declaraties meer nodig zijn, verwijderd van de declarantenlijst van de ingelogde kantoorvestiging. De declarantenlijst blijft hiermee actueel.
    • Het is vanaf nu mogelijk om in de salaristool te kiezen tussen startdatum ervaring of beëdigingsdatum bij een declarant die eerst als faillissementsmedewerker was geregistreerd en daarna, onder diezelfde registratie, is 'gepromoveerd' naar advocaat.
    • Het nieuwe basisuurtarief curatoren voor 2025 is toegevoegd aan de salaristool.
    • In het portaal is boven het zaakoverzicht een uitklapbaar blok zichtbaar met release-informatie als verbeteringen voor INS-uitvoerders zijn opgeleverd. Dit blok blijft 4 weken zichtbaar.
    • Notificaties worden gebundeld in één mail die elke tien minuten wordt gestuurd (alle notificaties van die afgelopen tien minuten worden daarin afzonderlijk getoond) i.p.v. één mail per aparte notificatie. Het notificatietabblad in het portaal zal nu sneller laden.
    • De datum neerlegging uitdelingslijst wordt ook getoond in de notificatietekst na toewijzen verzoek goedkeuring uitdelingslijst.

    • In het portaal is boven het zaakoverzicht een uitklapbaar blok zichtbaar met release-informatie als verbeteringen voor INS-uitvoerders zijn opgeleverd. Dit blok blijft 4 weken zichtbaar.
    • Notificaties worden gebundeld in één mail die elke tien minuten wordt gestuurd (alle notificaties van die afgelopen tien minuten worden daarin afzonderlijk getoond) i.p.v. één mail per aparte notificatie. Het notificatietabblad in het portaal zal nu sneller laden.
    • De datum neerlegging uitdelingslijst wordt ook getoond in de notificatietekst na toewijzen verzoek goedkeuring uitdelingslijst.
    • In het salarisverzoek kan het veld ‘periode van’ met een datum in de toekomst worden gevuld. Zo is er meer tijd om het verzoek in te zullen als bijv. sprake is van een omvangrijke declaratieperiode.
    • Het verzoek 'Toevoegen Declarant' is verbeterd met een voorvraag en drie mogelijke opties. De gekozen optie is zichtbaar voor de rechtbank. Hierdoor is beter inzichtelijk met welke reden men de declarant wil toevoegen/opvoeren.
    • In het digitale Tussentijds Financieel Verslag (TFV) kan bij ‘Voorzetten/doorstart’ voortaan een bedrag enkel voor kosten worden ingevuld, als de baten pas later worden ontvangen.



  • Het is voortaan mogelijk om via het 'verzoek toevoegen declarant' ook faillissementsmedewerkers en advocaat-kantoorgenoten toe te voegen voor andere vestigingen dan de eigen kantoorvestiging (standplaats). Hiervoor wordt in het verzoek de vraag gesteld 'Wilt u de declarant ook toevoegen voor andere vestigingen van uw kantoor?' De vestigingen kunnen vervolgens aan het verzoek worden toegevoegd door het BAR-nummer (zogenaamde 'K-nummer') van de betreffende vestiging in te vullen. Dit nummer is te vinden in BAR-LAT.

    Het 'verzoek toevoegen declarant' is ook te gebruiken voor faillissementsmedewerkers en advocaat-kantoorgenoten die wel al eerder zijn toegevoegd, maar niet zichtbaar zijn bij zaken van andere vestigingen of bij oud-collega's die niet voorkomen in het overzicht. Deze declaranten kunnen alsnog worden toegevoegd door het invullen van het BAR-nummer (zogenaamde 'K-nummer') van de gewenste vestiging(en). Met behulp van het plus-teken kunnen meerdere vestigingen worden toegevoegd.

    Meer weten? Raadpleeg pagina 2 van de werkinstructie Salarisverzoek indienen (pdf, 199,6 KB)

  • Met het verzoek ‘Aanpassen bestede uren stuurinformatie’ kunnen de (verkeerd ingevulde) bestede uren achteraf in de stuurinformatie worden aangepast naar het correcte aantal bestede uren. Dit werkt door in het KPI-dashboard.
    Let op! Dit kan alleen in actieve zaken bij eerder ingevulde medewerkers in de stuurinformatie. Er kunnen geen extra medewerkers worden toegevoegd.
    Meer weten? Raadpleeg pagina 4 van de werkinstructie over het indienen van een voortgangsverslag (pdf, 330 KB).

  • Per 15 april voeren we een aanpassing door in het webportaal Mijn Rechtspraak, die het voor de Rechtspraak mogelijk maakt de inzage in privacy- of concurrentiegevoelige stukken voor een partij uit te sluiten. Bij elke toevoeging van een of meer stukken aan uw digitale dossier, ontvangt u automatisch een bericht in Mijn Rechtspraak en een kennisgeving per e-mail. Zo heeft u altijd toegang tot uw digitale dossier met daarin de stukken waartoe u gemachtigd bent. 

  • Vanaf 4 maart 2024 kunt u als professionele curator, bewindvoerder en/of mentor gebruik maken van het nieuwe webportaal ‘Mijn Rechtspraak – Landelijk Kwaliteitsbureau CBM’ (Mijn LKB). Voor toegang logt u in met een E-herkenningsmiddel. Via het portaal kunt u een handhavingsverzoek en een toelatingsverzoek voor een (nieuwe) medewerker digitaal indienen bij het LKB (Landelijk Kwaliteitsbureau CBM). Ook is het mogelijk om digitaal de hoedanigheid van een medewerker te wijzigen en een medewerker uit dienst te melden.

    • In het uitvoerdersportaal van de curator is duidelijker gemaakt bij welke zaak de notificatie hoort dat de uitvoerder het dossier kan downloaden.

    • In het uitvoerdersportaal is het voor een curator nu mogelijk om grotere bijlagen toe te kunnen voegen bij het voortgangsverslag. Ook is het nu mogelijk om een pdf-bestand te uploaden bij een voortgangsverslag.

    • In het eindsalarisverzoek van de curator kan de rechtbank bij de 'Periode van' de datum uitspraak faillissement al vooraf invullen.

    • In het salarisverzoek is het veld 'datum in dienst' gewijzigd naar de naam 'startdatum ervaring'.

    • In het uitvoerdersportaal is het voor de curator weer mogelijk een salarisverzoek in te trekken dat nog niet behandeld is door de rechtbank

  • In het uitvoerdersportaal van de bewindvoerder is duidelijker gemaakt bij welke zaak de notificatie hoort dat de uitvoerder het dossier kan downloaden (met zaakkenmerk en civiel insolventienummer).

    • Voortaan kan in de salaristool de vooringevulde ervaringsfactor van een kantoorgenoot niet hoger zijn dan de ervaringsfactor van de curator. Bij meer dan één curator wordt de maximering toegepast op basis van de curator met de meeste ervaringsjaren.
    • De bug bij een beëdigingsdatum curator of kantoorgenoot in een schrikkeljaar is opgelost: 3 jaar na de beëdigingsdatum in een schrikkeljaar gaat de salaristool voortaan over op de volgende hogere ervaringsfactor voor die persoon. 
    • Het uurtarief curatoren voor 2024 is doorgevoerd in de salaristool.
    • Bij het inzien van een afgesloten verzoek is de inhoud van de berichten bij dat verzoek weer zichtbaar.
    • U kunt nu in het portaal notificaties zien van inactieve zaken (bijvoorbeeld voor de dossierdownload).

    • U kunt nu in het salarisverzoek (zowel voorschot als eindsalaris) het actuele boedelsaldo, gerealiseerd actief, declaratieperiode, declaranten (naam, rol, beëdigingsdatum/datum in dienst, afwijkend tarief/factor), salarisspecificaties, verschotten (belast en onbelast) en voorschotten invullen en indienen. Uw eigen salarisvoorstel hoeft dus niet meer middels een pdf-bijlage ingediend te worden. De urenverantwoordingen met tijdschrijfgroepen dient u nog wel als pdf-bijlage bij het verzoek in te dienen.
      Wilt u meer weten over het werken met het vernieuwde salarisverzoek? Raadpleeg dan de werkinstructie 'Salarisverzoek indienen' (pdf, 198,9 KB) en/of de Veelgestelde vragen.
    • Bij het inzien van een afgesloten verzoek is de inhoud van de berichten bij dat verzoek weer zichtbaar.
    • In het Financieel Eindverslag (in onderdeel H) onder 'Beschikbaar voor uitdeling' is het vanaf nu mogelijk om in het (totaal)vorderingenveld bij de Preferente en/of Concurrente crediteuren een bedrag van € 0,00 in te vullen.
    • Het is nu mogelijk om in het Tussentijdse Financieel Verslag en het Financieel Eindverslag de tussentijdse uitkering te verwerken.
    • In het Financieel Eindverslag in onderdeel H wordt het veld: 'Specificatie: op (tussentijdse) uitdelingslijst reeds gedane uitkering aan crediteuren' alleen getoond als het veld 'Op (tussentijdse) uitdelingslijst reeds gedane uitkering aan crediteuren' onder onderdeel C  is ingevuld.
    • In het Financieel Eindverslag is een informatiebullet toegevoegd aan het veld 'Specificatie: reeds gedane uitkeringen aan crediteuren' (optioneel veld).
    • U kunt nu in het portaal notificaties zien van inactieve zaken (bijvoorbeeld voor de dossierdownload). 

  • U kunt nu het hele portaaldossier downloaden als het faillissement is afgerond. Dit voor archivering in het eigen kantoorsysteem. U kunt dit doen via de knop “download zaakdossier" (voorheen “download zaakgegevens") gedurende 90 dagen na afronden zaak. U ontvangt een notificatie zodra het dossier kan worden gedownload (zip-bestand).

    Na het aanpassen van een zittingsafspraak door de rechtbank zijn het aantal notificaties tot een minimum beperkt (max 2).

 Verbeteringen digitale dienstverlening Mijn Strafdossier

>Alles uitklappen
  • Dossiers blijven langer beschikbaar in Mijn Strafdossier.
    Als u een dossier volledig heeft gedownload:

    • Eerste aanleg: 8 weken (in plaats van 4 weken).
    • Tweede aanleg: 26 weken (in plaats van 4 weken).

    Als u een dossier niet volledig heeft gedownload:

    • Eerste aanleg: 6 maanden, nadat geen enkel stuk is toegevoegd.
    • Tweede aanleg: 1 jaar, nadat geen enkel stuk is toegevoegd.

  • Update 17 februari 2022:
    De formulieren kunnen voorlopig niet worden gebruikt. Door gebruikerservaringen zijn veel mogelijke verbeteringen aan het licht gekomen. Die gaat de Rechtspraak de komende tijd aanpakken.

    Bij het dossier en op de homepage ziet u staan ‘Indienen verzoek’. Die mogelijkheid kunt u vanaf 31 januari 2022 gebruiken bij een aantal gerechten. Het gaat om:

    • Stellen in eerste aanleg (pilot: arrondissementsparketten Den Haag en Rotterdam en rechtbanken Den Haag en Rotterdam)
    • Instellen hoger beroep strafzaak, ontneming en voorlopige hechtenis (pilot: rechtbank Den Haag en rechtbank Rotterdam)
    • Intrekken hoger beroep strafzaak, ontneming en voorlopige hechtenis (pilot: rechtbank Den Haag en rechtbank Rotterdam)
    • Stellen in hoger beroep (pilot: gerechtshof Den Haag)

Online archief

Bent u op zoek naar informatie die niet meer op rechtspraak.nl staat? Dan kunt u het online archief van de website raadplegen.

 

 

Heeft u een vraag?

Voor meer informatie of hulp, bezoek de contactpagina. Daar vindt u antwoorden op veelgestelde vragen en informatie over hoe u ons kunt bereiken.