Wat te doen bij onderhoud en storingen

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksVoor advocaten en juristen > Modernisering Rechtspraak (KEI) > Wat te doen bij onderhoud en storingen

De informatie op deze pagina is geldig vanaf start digitaal procederen.

 

Beschikbaarheid digitale systemen

De Rechtspraak stelt alles in het werk om de digitale systemen voor gebruikers beschikbaar te houden. Helaas kunnen we niet voorkomen dat u soms geen toegang kunt krijgen tot het digitale systeem of gebruik kunt maken van alle mogelijkheden van Mijn Rechtspraak of het Aansluitpunt Rechtspraak. Het blijft echter uw eigen verantwoordelijkheid om stukken en berichten tijdig te uploaden en versturen.

Uitwijkmogelijkheden

Wilt u nu stukken indienen en heeft u geen toegang tot het digitale systeem? Lees meer over de uitwijkmogelijkheden digitaal procederen bij onderhoud en storingen

 

Onderhoud en Storingen

Er kunnen verschillende oorzaken zijn waardoor u tijdelijk geen toegang kunt krijgen tot het digitale systeem of niet van alle mogelijkheden gebruik kunt maken. Dit kan komen door storingen in Mijn Rechtspraak of het Aansluitpunt, door onderhoud dat noodzakelijk is om de systemen te verbeteren of door storingen buiten de Rechtspraak.


>Alles uitklappen
  • In het Overzicht onderhoud en storingen ziet u welke digitale diensten van de Rechtspraak tijdelijk buiten gebruik (zullen) zijn door onderhoud of een storing. Daar leest u wat de verwachte termijn is waarop de diensten weer toegankelijk zijn.

    Heeft u een storing ervaren die niet in het actuele overzicht staat? Kijk in het Archief onderhoud en storingen.

    Door u te abonneren op RSS-meldingen over onderhoud en storingen blijft u op de hoogte van onderhoudswerkzaamheden en storingen in de digitale systemen van de Rechtspraak.

  • Ervaart u een storing in het Aansluitpunt Rechtspraak? En wordt deze niet op de pagina Onderhoud en storingen gemeld? Neem contact op met uw eigen IT-afdeling/softwareleverancier.

    Als het niet lukt om contact te leggen met uw eigen IT-afdeling/softwareleverancier, neem dan contact op met het Rechtspraak Servicecentrum via 088 361 61 61 of via sociale media Twitter en Facebook.

    Houd de volgende gegevens bij de hand:

    • De kantoor(locatie)gegevens zoals deze in BAR (advocatenorde.nl)U verlaat Rechtspraak.nl zijn geregistreerd;
    • Sinds wanneer de fout optreedt, in welk zaaknummer en bij welk(e) bericht(en);
    • Met welk softwarepakket u werkt.
  • Ook storingen buiten de Rechtspraak kunnen ervoor zorgen dat u geen toegang heeft tot het digitale systeem.

    Denk bijvoorbeeld aan een stroomstoring, een storing bij uw internetprovider of een storing in de toegangsverificatie van uw Advocatenpas.

    Op de website Alle Storingen (allestoringen.nl) ziet u welke storingen gemeld zijn door onder andere telecomproviders en energieleveranciers.

Staat de door u ervaren storing niet vermeld op onze website?
Meld deze dan bij het Rechtspraak Servicecentrum (RSC) via 088 361 61 61 of via sociale media: www.twitter.com/RechtspraakNL en www.facebook.com/Rechtspraak.
Houd de volgende gegevens bij de hand:

  • een schermafdruk van de pagina watismijnip.rechtspraak.nl. Daarop staat uw ip-adres en andere relevante technische informatie
  • het tijdstip van de storing

 

Verschoonbare termijnoverschrijding

Het is mogelijk dat u een termijn niet kunt halen vanwege onderhoud of een storing. Om een beroep te kunnen doen op artikel 8 van het besluit Digitalisering burgerlijk procesrecht en bestuursprocesrecht (officielebekendmakingen.nl) U verlaat Rechtspraak.nl :

  • moet er sprake zijn van onderhoud of storingen op de laatste dag van de indieningstermijn,
  • moet u de stukken alsnog indienen uiterlijk op de eerstvolgende werkdag na de dag waarop de Rechtspraak heeft gemeld dat de storing verholpen is of het onderhoud is afgemeld, en
  • moet de storing niet aan u toerekenbaar zijn.

Of een beroep op artikel 8 van het besluit Digitalisering burgerlijk procesrecht en bestuursprocesrecht slaagt, is aan de rechter om te beoordelen. U kunt daarom geen rechten ontlenen aan de op deze pagina genoemde voorbeelden van storingen.

 

Niet aan u toerekenbare storing

Een storing kan niet aan u toerekenbaar zijn als
  • Mijn Rechtspraak of het Aansluitpunt Rechtspraak door (gepland) onderhoud of een storing bij de Rechtspraak niet bereikbaar is of niet volledig functioneert. De Rechtspraak verwacht wel dat u na enkele minuten nog een poging doet.
  • er (aantoonbaar) een stroomstoring is.
  • de Advocatenpas een storing heeft, waardoor u niet kunt inloggen.

Termijn veilig stellen

Twijfelt u of de storing niet toerekenbaar is en verloopt uw indieningstermijn bijna, verzend uw stukken dan op papier. Dit is een veilige manier om aan uw termijn te voldoen.

Lees meer over de uitwijkmogelijkheden bij onderhoud en storing vlak voor de termijn.


Verbeteringen

Als gebruiker van Mijn Rechtspraak heeft u waardevolle kennis voor de verbetering van onze digitale systemen. Uw vragen, opmerkingen en tips kunt u doorgeven aan het Rechtspraak Servicecentrum.

Neem contact op met het Rechtspraak Servicecentrum

Sociale media

Stel uw vraag via
Stel uw vraag via

Pas op met het delen van privé-gegevens op sociale media.

Telefoon

Bereikbaar maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 20.00 uur.

Veelgestelde vragen aan het Rechtspraak Servicecentrum