Laden...

Naar de regelrechter over geld tot en met 5.000 euro of een conflict met uw (ex-)werkgever

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksNaar de rechter > De regelrechter > Naar de regelrechter over geld tot en met 5.000 euro of een conflict met uw (ex-)werkgever

Heeft u een conflict (ruzie) over een bedrag van 5.000 euro of minder? Of heeft u een conflict met uw werkgever of ex-werkgever? U kunt vragen of de regelrechter het conflict kan behandelen, ook als de andere partij dat niet wil. 

U hoeft geen advocaat of andere juridische hulp in te schakelen, het mag wel.
Deze mogelijkheid is voor natuurlijke personen, inclusief maatschappen, vennootschappen onder firma of een commanditaire vennootschappen

Voorbeelden van conflicten

Conflict over geld tot en met 5.000 euro 

Bijvoorbeeld met uw buren, de verhuurder (particulier of woningcorporatie) of een leverancier:

  • U heeft een aanbetaling gedaan voor een keuken of badkamer die niet is geleverd. U wilt uw geld terug van de leverancier.
  • Uw buren willen niet meebetalen aan de reparatie van de dakgoot.
  • U vindt dat een woningcorporatie uw huurwoning niet goed onderhoudt en heeft daarom zelf een reparatie voorgeschoten, maar de woningcorporatie weigert het bedrag aan u te betalen.
  • U bent verhuurder en een huurder betaalt de huur niet of vergoedt schade niet.
  • U heeft als zzp’er te weinig betaald gekregen voor uw geleverde werk.
  • U eist geld terug van een bedrijf waar u een artikel heeft gekocht dat niet goed werkt.
  • U heeft iets besteld dat niet of verkeerd is geleverd, of dat niet voldoet.
  • U heeft iets verkocht en de koper betaalt niet.
  • U heeft een rekening tweemaal betaald, maar krijgt het te veel betaalde geld niet terug. 
  • U heeft een bedrag aan iemand uitgeleend en u krijgt het niet terug.

Conflict met uw werkgever of ex-werkgever (dit kan ook een uitzendbureau zijn) 

  • Uw werkgever wil dat u na een ziektetijd sneller meer uren gaat werken dan u wilt (re-integratie). 
  • Uw werkgever heeft u niet of te weinig loon doorbetaald tijdens uw ziekte of zwangerschap. 
  • Uw werkgever wil u geen vakantie toekennen. 
  • U heeft lichamelijke klachten en wilt daarom een betere bureaustoel, maar uw werkgever wil die niet vergoeden. 
  • U heeft geen of te weinig loon en/of vakantiegeld betaald gekregen. 
  • U vindt dat u als wetenschappelijk onderzoeker te weinig betaald heeft gekregen voor uw bijdrage aan een onderzoek.

Let op: voor een conflict over beëindiging van de arbeidsovereenkomst kunt u niet naar de regelrechter. U kunt wel naar de kantonrechter. Dit moet soms binnen bepaalde tijd. Zoek daarom snel juridisch advies, bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket, of vraag iemand in uw omgeving die u kan helpen.


Zo gaat u naar de regelrechter

>Alles uitklappen
  • Er zijn momenteel vier rechtbanken met een regelrechter: Den Haag, Overijssel, Rotterdam en Zeeland-West-Brabant. Elke rechtbank heeft een eigen werkgebied. Om te weten naar welke regelrechter u toe kunt, bepaalt u eerst welke gemeente er in uw situatie geldt: 

    • Conflict over geld, maximaal 5.000 euro: de gemeente waar de andere partij woont of gevestigd is. 
    • Conflict met uw (ex-)werkgever: de gemeente waar uw werkgever woont of gevestigd is, of de gemeente waar u werkt of heeft gewerkt (u mag kiezen). 

     Vervolgens kijkt u of de gemeente in het werkgebied van een van de deelnemende rechtbanken ligt: 

    Ligt de gemeente niet in een van deze werkgebieden? Dan kunt u het conflict voorleggen aan de kantonrechter of de civiele rechter

    Ligt de gemeente wel in een van deze werkgebieden? Ga door naar stap 2:

  • Het is handig om alvast na te denken of u juridische hulp wilt van bijvoorbeeld een advocaat, jurist van een rechtsbijstandsverzekering, familielid of kennis. U kunt op het formulier invullen wie u helpt.

    1. Open het aanvraagformulier (pdf, 485 KB).
    2. Vul het formulier in. Dat moet in de Nederlandse taal.
    3. Print het formulier en zet uw handtekening erop.
    4. Verzamel bewijzen als u die heeft. Bijvoorbeeld rekeningen of e-mailberichten.

    Hulp nodig? 
    Voor hulp bij het invullen van het aanvraagformulier kunt u terecht bij: 

    Juridisch Loket 
    0800-8020 
    Maandag t/m vrijdag 09:00-17:00 uur 

    Hoe en voor wie werken we? (juridischloket.nl)

    Rechtspraak Servicecentrum 
    Telefoon: 088 361 61 61 
    Maandag t/m donderdag: 08:00-20:00 uur 
    Vrijdag: 08:00-17:30 uur 

    WhatsApp: 06 46 27 58 07
    Maandag t/m vrijdag: 09:00-17:30 uur

  • U kunt uw aanvraag naar de regelrechter op twee manieren opsturen: per post of digitaal (als u DigiD heeft); u kunt kiezen.

    Per post
    Stuur het formulier en de eventuele bewijzen naar de regelrechter. Of lever het in bij de informatiebalie van de rechtbank. Zie de contactgegevens van de rechtbanken.
    U krijgt per post bericht als de regelrechter uw aanvraag heeft ontvangen.

    Digitaal

    1. Scan het ondertekende formulier als pdf/a-bestand.
    2. Klik op Mijn Rechtspraak - Regelrechter. Log in met uw eigen DigiD.
    3. Klik op 'Nieuwe zaak indienen'.
    4. U kunt uw aanvraagformulier uploaden. U kunt ook uw eventuele bewijzen toevoegen. Zie ook de handleiding voor Mijn Rechtspraak (pdf, 1,7 MB).
    5. Klik op 'Bericht versturen'.


    U krijgt een e-mail als de regelrechter uw aanmelding gezien heeft.

  • De regelrechter beoordeelt of uw aanvraagformulier compleet is. De regelrechter kijkt ook of hij uw conflict kan behandelen. Dit hangt bijvoorbeeld af van de moeilijkheid van de zaak (het conflict). U krijgt zo snel mogelijk bericht van de regelrechter: 

    • Kan de regelrechter het niet behandelen? Dan kunt u uw zaak misschien indienen bij een andere rechter.
    • Kan de regelrechter het wel behandelen? U en de andere partij krijgen een uitnodiging voor een zitting. Lees verder bij stap 4. 

    U krijgt een brief over de kosten die u moet betalen voor de regelrechter. De kosten heten griffierecht.

  • Tijdens de zitting voert de regelrechter een gesprek met u en de andere partij. Meestal is de zitting binnen acht weken na het besluit om uw aanvraag te behandelen. Soms is het heel druk en duurt het iets langer voordat er een zitting is. U krijgt nog een herinnering voor de zitting en uitleg over de behandeling van het conflict door de regelrechter.

    Zo kunt u zich voorbereiden op de zitting: 
    • Heeft u op het formulier ingevuld dat u juridische hulp heeft? Geef die persoon door wanneer en waar de zitting is. 
    • U kunt documenten over uw conflict verzamelen die u wilt meenemen naar de zitting. Het kan zijn dat de regelrechter die wil bekijken. 
    • Tijdens de zitting wordt Nederlands gesproken. Als u dat wilt, kan er een familielid, een kennis of iemand anders met u meegaan om voor u te vertalen. Kan niemand voor u vertalen, dan kan de rechtbank u helpen een tolk voor u te regelen. U hoeft hiervoor niet te betalen.  
    • Neem uw paspoort, ID-kaart of rijbewijs mee. 
    • Bij de ingang voeren de beveiligers een toegangscontrole uit. 
    Reactie van de andere partij 

    De andere partij krijgt bij de uitnodiging voor de zitting een kopie van uw ingediende aanvraagformulier en kan voorafgaand aan de zitting aan de regelrechter een reactie laten weten. Ook als de andere partij niet reageert, behandelt de regelrechter het conflict.

  • Zorg ervoor dat u vijftien minuten vóór de zitting aanwezig bent. De zitting bij de regelrechter duurt meestal maximaal twee uur. 

    De regelrechter: 

    • vraagt u om uit te leggen wat er aan de hand is en wat er volgens u moet gebeuren, 
    • vraagt dat ook aan de andere partij(en), 
    • luistert en bekijkt de verschillende kanten van het verhaal, 
    • bekijkt ook wat de wet over uw situatie zegt. 

    Ook als een van de partijen niet naar de zitting komt, beslist de regelrechter over het conflict.

  • Oplossing gevonden? Rechtszaak stopt 

    Is het gelukt om een oplossing te vinden? Dit heet een schikking. De regelrechter zet de gemaakte afspraken op papier. U en de andere partij ondertekenen de schikking en krijgen deze toegestuurd. U en de andere partij moeten zich houden aan de gemaakte afspraken. 

    Geen oplossing gevonden? Regelrechter beslist 

    Is het niet gelukt om een oplossing te vinden? Dan beslist de regelrechter. Dit kan een tussenbeslissing of een eindbeslissing zijn: 

    Wat is een tussenbeslissing? 

    De regelrechter beslist hoe de procedure verdergaat. De regelrechter kan bijvoorbeeld vragen om meer informatie of bewijs, of om het advies van een deskundige. Ook kan de regelrechter beslissen over een deel van het conflict. Het kan zijn dat u de tussenbeslissing tijdens de zitting hoort. Het kan ook zijn dat u deze een paar weken later toegestuurd krijgt. Per post als u het conflict via de post had voorgelegd aan de regelrechter, of in Mijn Rechtspraak als u het conflict digitaal had voorgelegd (u krijgt een e-mail als de tussenbeslissing in Mijn Rechtspraak staat).

    Wat is een eindbeslissing? 

    Dit is de beslissing van de regelrechter over het conflict. U en de andere partij krijgen de eindbeslissing toegestuurd. Per post als u het conflict via de post had voorgelegd aan de regelrechter, of in Mijn Rechtspraak als u het conflict digitaal had voorgelegd (u krijgt een e-mail als de eindbeslissing in Mijn Rechtspraak staat).

    Het kan zijn dat u de proceskosten van de andere partij gedeeltelijk of helemaal moet betalen. Of dat de andere partij uw proceskosten gedeeltelijk of helemaal moet betalen. Dit heet proceskostenveroordeling

    Niet eens met de regelrechter? 

    In het bericht over de tussenbeslissing of eindbeslissing staat of u (binnen drie maanden na de beslissing) in hoger beroep kunt als u het niet eens bent met de tussenbeslissing of eindbeslissing van de regelrechter. 

    Hoger beroep

    • betekent dat een hogere rechter de zaak opnieuw behandelt, 
    • is mogelijk als de zaak gaat om meer dan 1.750 euro, 
    • kan alleen met een advocaat
    • is ook mogelijk voor de andere partij als u in hoger beroep kunt.
 
 
 

Regelrecht naar de regelrechter (video)

Kosten

U betaalt voor het behandelen van uw conflict door de regelrechter. Dat heet griffierecht

Hoeveel griffierecht u betaalt, hangt ervan af: wat is de hoogte van het bedrag en namens wie gaat u naar de regelrechter? 

Bekijk het griffierecht

Laag inkomen en vermogen

  • Bij een laag inkomen en vermogen betaalt u een lager bedrag voor het griffierecht. Dat moet u wel zelf aangeven. Meestal regelt uw advocaat dit. Heeft u geen advocaat, dan kunt u een verklaring van uw inkomen aanvragen bij de Raad voor de rechtsbijstand. De verklaring van uw inkomen stuurt u met uw formulier mee naar de regelrechter. 
  • Bij een laag inkomen en vermogen betaalt u mogelijk minder voor een advocaat als u die wilt inschakelen. Dat heet gesubsidieerde rechtsbijstand

Wat is gesubsidieerde rechtsbijstand? - Rechtsbijstand

Contact

Heeft u een vraag over de regelrechter? Neem contact op met de regelrechter van de rechtbank:

Rechtbank Den Haag

Telefoon

088 362 34 00 (op werkdagen van 08:30 uur tot 12:30 uur) 

E-mail

regelrechter.rb-dh@rechtspraak.nl 

Postadres 

  • Postbus 20302, 2500 EH Den Haag 

Bezoekadressen 

  • Prins Clauslaan 60, Den Haag
  • Witte Singel 1, Leiden
  • Oosthaven 25, Gouda

Rechtbank Overijssel

Telefoon

  • Almelo: 06 27 84 04 98
  • Enschede: 06 27 61 13 84
  • Zwolle: 06 25 38 31 26

E-mail

Postadressen 

  • Postbus 323, 7600 AH Almelo
  • Postbus 3343, 7500 DH Enschede
  • Postbus 10067, 8000 GB Zwolle 

Bezoekadressen 

  • Egbert Gorterstraat 5, Almelo
  • Molenstraat 23, Enschede
  • Schuurmanstraat 2, Zwolle

Rechtbank Rotterdam

Telefoon 

088 361 19 61 

E-mail

regelrechter.rotterdam@rechtspraak.nl

Postadres

  • Postbus 50955, 3007 BS Rotterdam
  • Postbus 7003, 3300 GC Dordrecht 

Bezoekadressen

  • Wilhelminaplein 100-125, Rotterdam
  • Steegoversloot 36, Dordrecht

Rechtbank Zeeland-West-Brabant

Telefoon

  • Breda: 06 29 44 10 17
  • Middelburg: 06 29 54 89 87

E-mail

Postadres

  • Postbus 90110, 4800 RA Breda 

Bezoekadressen

  • Stationslaan 10, Breda
  • Kousteensedijk 2, Middelburg
  • Piusplein 50, Tilburg
  • Zuid-Oostsingel 41, Bergen op Zoom