Laden...

Inloggen digitale diensten van de Rechtspraak

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksHome > Onderhoud en storingen > Inloggen digitale diensten van de Rechtspraak

Inloggen met veilige methode

De digitale diensten van de Rechtspraak zijn beveiligd. U logt in met een veilige methode.

Professionals (procesvertegenwoordigers)

Als advocaat logt u in met uw advocatenpas. Zorg voor volledige en actuele BAR-gegevens. 

Overige professionals die optreden als procesvertegenwoordiger loggen in met eHerkenning. Kies voor betrouwbaarheidsniveau 3 en een machtiging voor de dienst ‘Digitaal Procederen’ van de Raad voor de rechtspraak.

Logo inloggen Mijn Rechtspraak   Logo E-herkenning

Organisaties
(procespartij)

Is uw bedrijf of organisatie procespartij en is dit een rechtspersoon (nv, bv, stichting of vereniging)? Dan logt u in met eHerkenning (betrouwbaarheidsniveau 3). Zorg dat u gemachtigd bent voor de dienst ‘Digitaal Procederen’ van de Raad voor de rechtspraak.

Ook Wsnp-bewindvoerders kunnen inloggen met eHerkenning.

Logo E-herkenning 

Burgers
 

U logt in met uw DigiD. 

De makkelijkste manier is inloggen met de DigiD-app. U logt in met een zelfgekozen pincode.

U kunt ook inloggen met uw DigiD-wachtwoord en een code die u krijgt per sms.

Wat heeft u nodig om digitaal te werken?
 

  • U heeft een laptop, tablet of pc nodig met de nieuwste versie van een veilige internetbrowser en een internetverbinding 
  • U heeft een veilige methode nodig om in te loggen: DigiD (burgers), eHerkenning (organisaties) of advocatenpas.
      • Nog geen DigiD? Vraag deze dan aan via digid.nl.
      • eHerkenning vraagt u aan bij één van de 6 erkende leveranciers. Kies voor betrouwbaarheidsniveau 3 en een machtiging voor de dienst 'Digitaal Procederen' van de Raad voor de rechtspraak.
  • Voor sommige digitale diensten heeft u ook een programma nodig waarmee u pdf-documenten kunt maken en lezen. De meeste tekstverwerkers bieden de mogelijkheid om documenten in pdf-formaat op te slaan. 

Kunnen buitenlandse partijen digitaal werken?

Inwoners van de EU kunnen in de toekomst bij sommige digitale diensten van de Rechtspraak inloggen met het nationale inlogmiddel van hun eigen land. Dit is een gevolg van de eIDAS-verordening (Electronic Identification and Trust Services) van de Europese Commissie.

Problemen met inloggen of gebruik van de digitale diensten?

Dat is vervelend. Het kan zijn dat er bij de Rechtspraak sprake is van onderhoud aan de digitale diensten of een technisch probleem. Dat ziet u in overzicht onderhoud en storingen. Staat uw probleem daar niet bij, kijk dan hieronder welke stappen u mogelijk kunt zetten.

Probleem met inlogmiddel

DigiD

Bent u uw gebruikersnaam of wachtwoord vergeten? Of zijn er andere problemen met uw DigiD? Op de pagina problemen met digid (digid.nl) leest u wat u het beste kunt doen bij problemen met DigiD.

eHerkenning

Problemen met inloggen met eHerkenning? Kijk voor storingen en contactgegevens van de helpdesk van uw erkende leverancier op de website van eHerkenning (eherkenning.nl).

Machtiging 'Digitaal procederen' nodig
Krijgt u de melding dat u niet bent gemachtigd? eHerkenning is persoonlijk. Elke persoon die namens een bedrijf of organisatie met eHerkenning wil inloggen bij de Rechtspraak heeft een machtiging nodig voor 'Digitaal Procederen' van de Raad voor de rechtspraak. Zonder deze machtiging werkt eHerkenning niet. Kijk voor meer informatie op eHerkenning.nl/machtiging (eherkenning.nl). Of vraag het uw leverancier van eHerkenning.

Advocatenpas

Heeft u problemen met uw advocatenpas of pincode, neem dan contact op met QuoVadis (e-mailadres: qv.advocatenpas@digicert.com of telefoon 030 232 43 20).


Problemen door instellingen of software oplossen

De instellingen of software van uw apparaat, browser of internetverbinding kunnen een probleem veroorzaken. Meestal kunt u dit zelf oplossen via 1 of meer van deze stappen:

  • Gebruik de nieuwste versie van een veilige browser: Google Chrome, Edge, Firefox of Safari.
  • Probeer een andere internetbrowser. Gebruikt u nu bijvoorbeeld Google Chrome, probeer dan eens Edge, Firefox of Safari.
  • Gebruikt u een smartphone of een tablet? Dan kunt u het beste de laatste versie gebruiken van Mobile Safari (iOS), Mobile Chrome (iOS en Android) of Samsung Browser (Android).
  • Verwijder het 'cachegeheugen' van uw computer. Open uw internetbrowser en druk hierna tegelijk op de toetsen 'Ctrl' en 'F5'.
  • Schakel in instellingen van uw browser de 'pop-upblokkering' uit. Dit voorkomt vaak problemen met het afdrukken van documenten.

Contact als u problemen blijft ervaren

Neem dan contact op met het Rechtspraak Servicecentrum. De contactgegevens staan onderaan deze pagina. Zorg dat u de volgende gegevens bij de hand hebt voor een vlotte afhandeling:

  • Een schermafdruk (printscreen) van de pagina watismijnip.rechtspraak.nl. Daarop staat uw IP-adres en andere relevante technische informatie
  • Tijdstip van de storing
  • Een schermafdruk (printscreen) van de storingsmelding

 

Vraag en antwoord

Kan ik medewerkers van mijn kantoor machtigen om handelingen namens mij te verrichten?

Ja, dat kan via de site van de Nederlandse Orde van Advocaten. Onder ‘Pasbeheer' (advocatenpas.nl) kunt u iemand een machtiging toekennen.

Hoe kom ik aan een eHerkenningsmiddel?

Een eHerkenningsmiddel is een soort DigiD voor bedrijven en organisaties. U vraagt het aan bij een van de erkende leveranciers (eherkenning.nl). U heeft betrouwbaarheidsniveau 3 nodig.

Waarom heb ik een DigiD nodig met extra controle via sms?

DigiD met extra controle via sms geeft meer zekerheid over uw identiteit als gebruiker. Dat is van groot belang voor de goede werking van de digitale diensten van de Rechtspraak.


Verbeteringen

Als gebruiker heeft u waardevolle kennis voor de verbetering van onze digitale systemen. Uw vragen, opmerkingen en tips kunt u doorgeven aan het Rechtspraak Servicecentrum.

Heeft u een vraag?

Voor meer informatie of hulp, bezoek de contactpagina. Daar vindt u antwoorden op veelgestelde vragen en informatie over hoe u ons kunt bereiken.