Laden...

Procedures over consumentenkoop

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksOnderwerpen > Consumentenkoop > Procedures over consumentenkoop

Heeft u als consument een conflict met een leverancier over een product? Als u er samen niet uitkomt, dan kunt u een procedure starten bij de kantonrechter. Deze procedure valt onder het consumentenrecht (civiel recht).

Procedures over consumentenkoop

Deugt iets niet aan het product bij een consumentenkoop? Als de leverancier u geen vervangend product wil of kan geven en/of u geen of onvoldoende compensatie biedt, kunt u een procedure starten.

Uitgebreide procedure starten

In een uitgebreide procedure (bodemprocedure) vraagt u de kantonrechter om een definitief oordeel. Een advocaat is niet verplicht.

 

 

Spoedprocedure starten

Heeft u een spoedeisend belang? En kunt u de uitspraak in een uitgebreide procedure niet afwachten? In een spoedprocedure (kort geding) vraagt u de kantonrechter of civiele rechter om een voorlopige beslissing.

 

Spoedprocedure bij de kantonrechter

Advocaat niet verplicht

Voor u en uw leverancier is het niet verplicht om een advocaat in te schakelen.

Lagere kosten (griffierecht)

  • alleen u als eiser betaalt griffierecht
  • het griffierecht is lager dan bij de civiele rechter

Spoedprocedure bij de civiele rechter

Advocaat meestal wel verplicht 

  • u bent als eiser verplicht om een advocaat in te schakelen
  • uw leverancier is als tegenpartij alleen verplicht een advocaat in te schakelen als hij een tegenvordering wil instellen

Hogere kosten (griffierecht)

  • u en uw leverancier betalen ieder een bedrag aan griffierecht
  • het griffierecht is hoger dan bij de kantonrechter

 

Kosten

U betaalt een vergoeding voor de behandeling van uw zaak door de rechter: de griffierechten. Er kunnen extra kosten aan een rechtszaak verbonden zijn, bijvoorbeeld advocaatkosten.

 


Juridisch advies

Een advocaat inschakelen is niet altijd verplicht. Het mag wel altijd. Een advocaat of andere juridisch adviseur kan u adviseren over uw situatie, documenten voor u maken en het woord doen tijdens een zitting bijvoorbeeld.

Rechters en anderen bij de Rechtspraak zijn onpartijdig en onafhankelijk. Zij kunnen u informeren, maar niet adviseren.


Neem contact op met het Rechtspraak Servicecentrum

Sociale media

Stel uw vraag via:


InstagramInstagram

Pas op met het delen van privé-gegevens op sociale media.

Telefoon

Bereikbaar maandag t/m donderdag van 8:00 uur tot 20:00 uur en op vrijdag van 8:00 uur tot 17:30 uur.

Op dit moment is het drukker bij ons dan u gewend bent, de wachttijd kan hierdoor oplopen. We doen ons best om u zo spoedig mogelijk te woord te staan.