Om de beroepsprocedure voor zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget of kinderopvangtoeslag te beginnen, dient u een beroepschrift in bij de rechtbank.
Termijn indienen beroepschrift
De termijn voor het indienen van een beroepschrift is 6 weken. Deze termijn gaat de dag na de dagtekening van de uitspraak op uw bezwaar in. Tenzij de dag van de dagtekening eerder is dan de dag van de bekendmaking.
Digitaal indienen
U kunt uw beroepschrift digitaal indienen bij de rechtbank met het beroepschriftformulier. U heeft hier een DigiD voor nodig.
Beroepschriftformulier
Let op: het digitale beroepschriftformulier is niet bruikbaar voor rechtspersonen of voor gemachtigden van rechtspersonen. Bedrijven als een besloten vennootschap (bv) of naamloze vennootschap (nv) en organisaties als een stichting of vereniging dienen hun stukken op papier in. Een eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof) of commanditaire vennootschap (cv) kan het digitale formulier wel gebruiken. Zij kunnen inloggen met hun DigiD.
Schriftelijk indienen
U kunt zelf een beroepschrift opstellen en dit schriftelijk indienen. Vermeld hierin:
- uw naam en adres
- het besluit waartegen u in beroep gaat
- waarom u het niet eens bent met de beslissing
- wat de beslissing volgens u moet zijn
Dateer en onderteken het beroepschrift. Daarna kunt u het beroepschrift naar de rechtbank sturen of afgeven bij de centrale balie van de rechtbank.
Welke rechtbank?
Mee te sturen documenten
Stuur de stukken die belangrijk zijn voor de rechter mee met het beroepschrift. In elk geval:
- de beslissing op het bezwaarschrift waartegen u beroep instelt
- eventuele documenten en foto’s waarmee u uw standpunt kunt onderbouwen
Tegenpartij informeren
De rechtbank informeert de Belastingdienst/Toeslagen dat u een beroepsprocedure bent gestart.