Veelgestelde vragen rechtbank Noord-Holland

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksRechtbanken > Rechtbank Noord-Holland > Veelgestelde vragen

 Administratieve handelingen

>Alles uitklappen
  • Wilt u aantonen dat er geen verzet is tegen bijvoorbeeld een fusie, afsplitsing of opheffing van de organisatie? Dan kunt u bij de rechtbank Noord-Holland een akte non-verzet aanvragen als de organisatie statutair gevestigd is binnen het werkgebied van de rechtbank Noord-Holland. Gemeenten locatie Alkmaar (officielebekendmakingen.nl)
    Gemeenten locatie Haarlem (officielebekendmakingen.nl)

    Bekijk wanneer u een akte non-verzet kunt aanvragen en wat u in de aanvraag zet.
    Meer over Akte non-verzet


    U kunt de akte per post, fax of mail aanvragen bij:

    Locatie Alkmaar:

    Rechtbank Noord-Holland
    Postbus 251
    1800 BG Alkmaar

    Fax: 088 - 36 10122
    E-mail: nonverzet.rb-nho.alkmaar@rechtspraak.nl 


    Locatie Haarlem:

    Rechtbank Noord-Holland
    Postbus 1621
    2003 BR Haarlem

    Fax: 088 - 36 10142
    E-mail: nonverzet.rb-nho.haarlem@rechtspraak.nl

    Nadat u de nota heeft betaald, krijgt u de akte zo spoedig mogelijk toegezonden.

  • Als u wilt aantonen dat u of uw organisatie de afgelopen 5 jaar niet betrokken is geweest bij een faillissement, kunt u een akte non-failliet aanvragen.
    Meer over verklaring non-faillissement

    U kunt de verklaring alleen bij de rechtbank Noord-Holland aanvragen als de statutaire vestiging van de organisatie of de gemeente waar u ingeschreven staat, valt binnen het werkgebied van de rechtbank Noord-Holland. 

    U kunt de akte per fax of mail aanvragen bij:

    Afdeling Insolventies
    Fax: 088 – 36 10157
    E-mail: nonfailliet.rb-nho@rechtspraak.nl

    Nadat u de nota heeft betaald, krijgt u de akte non-failliet zo snel mogelijk toegezonden.

  • Nadat de rechter uw echtscheiding heeft uitgesproken, heeft u drie maanden de tijd om hiertegen in beroep te gaan.

    Als u niet in beroep wilt en u niet wilt wachten tot het einde van de beroepstermijn, kunt u een ‘akte van berusting’ tekenen. Als u en uw partner dit allebei hebben gedaan, staat de uitspraak van de rechter meteen vast. U kunt hierna de beschikking bij de juiste gemeente laten inschrijven in de registers van de burgerlijke stand.

    Als na de beroepstermijn blijkt dat uw partner de ‘akte van berusting’ niet heeft ondertekend en uw partner ook geen beroep heeft aangetekend, kan bij de griffier van onze rechtbank – als daar de zaak voor het laatst aanhangig was - een ‘verklaring van non-appèl’ worden opgevraagd. Hierin geeft de rechtbank aan dat er geen hoger beroep tegen de echtscheiding is ingesteld. Bij de juiste gemeente kan hiermee een verzoek tot inschrijving in de registers van de burgerlijke stand worden gedaan.

  • Deponeren

    U kunt uw algemene voorwaarden deponeren bij de rechtbank Noord-Holland door ze op te sturen naar of af te geven bij de informatiebalie van de locatie Haarlem of Alkmaar. Deze zullen worden ingeschreven. Na betaling van het griffierecht krijgt u de akte inschrijving toegestuurd.

    Opvragen

    Bij de rechtbank Noord-Holland gedeponeerde algemene voorwaarden zijn door iedereen op te vragen. U kunt dat persoonlijk of schriftelijk opvragen bij de informatiebalie van de locatie Haarlem (Appelaar) of Alkmaar. Geef bij uw aanvraag aan of u het document wilt afhalen of dat u het per post wilt krijgen.

    • Per post: U krijgt een nota toegestuurd. Zodra de nota is voldaan krijgt u het document toegestuurd.
    • Afhalen: U krijgt bericht wanneer het document voor u klaar ligt. Zodra u bij de informatiebalie heeft betaald, krijgt u het document mee.

    Houd u rekening met een verwerkingstijd, omdat de rechtbank het document op moet vragen bij het archief.

    Meer over algemene voorwaarden 
    Contact

  • Heeft u huwelijkse voorwaarden laten opstellen, dan kunt u deze in het huwelijksgoederenregister vinden als u heeft gekozen voor registratie hierin. Vraagt u het bij uw notaris na als u niet meer zeker weet of u de huwelijkse voorwaarden heeft laten registreren. Niet iedereen kan een afschrift opvragen. Bekijk wie het afschrift kunnen opvragen en welke gegevens u in het verzoek moet zetten.
    Meer over afschrift huwelijkse voorwaarden


    Het is alleen mogelijk om een afschrift op te vragen bij de rechtbank Noord-Holland als het huwelijk gesloten is in het werkgebied van de rechtbank Noord-Holland.
    Werk- en rechtsgebied rechtbank Noord-Holland
    Werk- en rechtsgebied per rechtbank
      
    U kunt het afschrift schriftelijk (per post of mail) opvragen bij de rechtbank Noord-Holland. Het afschrift wordt binnen 2 weken opgestuurd.

    Locatie Haarlem

    Rechtbank Noord-Holland
    Familie en jeugd
    Postbus 1621
    2003 BR Haarlem

    E-mail: administratie.familie.rb-nho@rechtspraak.nl

    Locatie Alkmaar

    Rechtbank Noord-Holland
    Familiegriffie
    Postbus 251
    1800 BG Alkmaar

    E-mail: info.rb-nho.alkmaar@rechtspraak.nl

  • Wilt u een Nederlands document in het buitenland gebruiken? In veel gevallen moet u laten bevestigen dat het document officieel is. Dit kan via een apostille of legalisatie. Welke u nodig heeft, hangt af van het land waarvoor het document bedoeld is.
    Meer over legaliseren van documenten

    Contact

    Als u een document wilt laten legaliseren kunt u dat persoonlijk of schriftelijk (per post) aanvragen bij de Informatiebalie van de locatie Haarlem (Appelaar) of locatie Alkmaar. Vermeld bij een schriftelijke aanvraag uw adres en het land waarvoor het document bestemd is.

    Aan de balie betaalt u meteen en krijgt u het gelegaliseerde document direct mee.
    Doet u het schriftelijk dan wordt het document u toegezonden nadat u de nota voor het verschuldigd griffierecht heeft betaald.

  • Als de echtscheiding is uitgesproken door de rechtbank Noord-Holland, locatie Alkmaar of Haarlem, kunt u een afschrift opvragen bij de afdeling Familie van de rechtbank. Hieraan zijn geen kosten verbonden.

    Afschriften worden uitsluitend verstrekt aan de gewezen echtgeno(o)t(e) en de kinderen van de gewezen echtgenoten. U kunt het afschrift schriftelijk opvragen (ook per e-mail), telefonisch of aan de balie.

    Meer over opvragen afschrift echtscheidingsbeschikking rechtbank Noord-Holland

    Afschrift echtscheidingsbeschikking opvragen bij andere rechtbank

  • Een afschrift van een beschikking kunt u opvragen bij de rechtbank, die de beschikking heeft uitgesproken.

    Betreft het een echtscheidingsbeschikking? Lees hoe u een afschrift echtscheidingsbeschikking kunt opvragen bij de rechtbank Noord-Holland.

    Betreft het overige beschikkingen? Neem dan contact op met de rechtbank Noord-Holland voor meer informatie.

  • Ja, dat kan. U kunt het vakje per e-mail of telefonisch aanvragen (en opzeggen) via de klantenservice. Er zijn geen kosten aan verbonden.

    Het e-mailadres is klantenservice.rb-nho@rechtspraak.nl. Of neem telefonisch contact op via (088)  361 11 99.

 Procedures

>Alles uitklappen

 

 Zitting bijwonen

>Alles uitklappen

 Gerechtsgebouw en bereikbaarheid

>Alles uitklappen

Staat uw vraag er niet bij?

Algemene informatie over procedures vindt u onder Uw situatie. Voor vragen specifiek gericht aan de rechtbank Noord-Holland kunt u contact opnemen.