Door uit te gaan van het aantal bezette bedden in de nacht, geeft het COA een te beperkte uitleg aan het begrip opvang. Gelet op afspraken die met de gemeente zijn gemaakt, de geldende wet- en regelgeving en de veroordelingen in het eerdere kortgedingvonnis is het volstrekt onbegrijpelijk waarom het COA dat doet. Volgens de voorzieningenrechter staat vast dat, met inachtneming van de juiste uitleg van opvang, frequent veel meer dan 2 duizend asielzoekers in het opvangcentrum zijn. Dat in Ter Apel het enige aanmeldcentrum is gevestigd, rechtvaardigt de onevenredige belasting niet. Het COA heeft ook onvoldoende duidelijk gemaakt welke concrete stappen zijn ondernomen naar het Rijk om tot uitbreiding van het aantal aanmeldcentra te komen en welke voorstellen zijn gedaan om de opvangcrisis te bestrijden en Ter Apel te ontlasten. Omdat het COA de afspraken over de maximale bezetting in Ter Apel nog steeds niet nakomt, legt de voorzieningenrechter een hogere dwangsom op: 50 duizend euro per dag met een maximum van 5 miljoen euro.
Het COA ging in beroep bij het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, dat op 8 april 2025 uitspraak deed. Ook in deze procedure ging het vooral over de vraag of nakoming van het bestuursakkoord wel of niet mogelijk was. De gemeente Westerwolde kreeg ook in hoger beroep gelijk.