Veelgestelde vragen digitaal procederen asiel- en bewaringszaken

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksReglementen procedures en formulieren > Bestuursrecht > Veelgestelde vragen digitaal procederen asiel- en bewaringszaken

 Verplicht digitaal procederen

>Alles uitklappen

 Procedure starten

>Alles uitklappen

 Werken in Mijn Rechtspraak

>Alles uitklappen
  • U moet de stukken als afzonderlijke bestanden uploaden. Geef de stukken een doorlopende nummering zodat ze in de juiste volgorde te raadplegen zijn.

  • Mijn Rechtspraak accepteert nog geen documenten die groter zijn dan 10 MB. Wilt u een groter document uploaden, dan kunt u dat opknippen in delen van maximaal 10 MB. Ga daarvoor in het document naar ‘Afdrukken’ en kies bij de naam van de printer voor uw pdf-software. Vul vervolgens bij ‘Pagina’s’ in welke pagina’s u in pdf wilt omzetten en sla het document op. Deze stappen herhaalt u voor de overige pagina’s van het document. De afzonderlijke pdf’s kunt u uploaden in Mijn Rechtspraak.
    De Rechtspraak adviseert u om documenten te uploaden in pdf/a. Met een eenvoudige handeling kunt u al uw bestanden opslaan in pdf/a.

  • U kunt een eigen kenmerk alleen invullen bij de indiening van de zaak. Dat doet u in het formulier waarmee u de procedure start. Na indiening van de zaak kunt u het kenmerk niet meer wijzigen.

  • Als u in het formulier werkt, kunt u de gegevens altijd weer aanpassen. De ingevulde gegevens blijven 24 uur bewaard. U kunt er dus ook mee verdergaan als het formulier tussentijds is afgesloten, bijvoorbeeld na een stroomstoring. U gaat verder door het formulier weer op te starten. Nadat u het beroep- of verzoekschrift hebt ingediend, kunt u de gegevens niet meer wijzigen.

     

  • Op de startpagina van Mijn Rechtspraak kiest de andere advocaat 'Aanmelden als vervangende gemachtigde'. Daarna vult deze in het formulier onder meer het zaaknummer van de hoofdprocedure in en welke partij hij gaat vertegenwoordigen.

    De rechtbank koppelt de nieuwe advocaat aan de zaak en wijst eventuele taken toe. U kunt ook zelf via een bericht aan de rechtbank laten weten dat u de zaak overdraagt aan een collega. U meldt daarbij welke collega het betreft. De rechtbank koppelt die nieuwe advocaat aan de zaak en wijst eventuele taken toe. Daarna heeft u zelf geen toegang meer tot de zaak.

  • ​U kunt de uitnodiging downloaden naar uw eigen computer en van daaruit printen.

  • De e-mailnotificatie mag geen inhoudelijke informatie bevatten vanwege privacyregels. Op verzoek van gebruikers is de inhoud van de e-mailnotificatie wel uitgebreid met de aanleiding van het bericht. Als het onderwerp ‘Informatieverzoek’ is, dan stelt de rechtbank u een vraag. In het dossier van de zaak, onder ‘Berichten’ ziet u om welke specifieke vraag het gaat. Bijvoorbeeld: een reactie op het verweerschrift geven of inlichtingen verstrekken.

  • U kunt de collega die uw zaken gaat waarnemen machtigen via de site van de Nederlandse Orde van Advocaten. Dit kan zowel een collega van uw eigen kantoor zijn als een advocaat van een andere vestiging of van een ander kantoor. De machtiging kent u toe onder ‘Pasbeheer’ op de site van de advocatenpas. Hiervoor logt u in en selecteert ‘Digitale diensten Rechtspraak’. De gemachtigde heeft dan toegang tot al uw zaken in Mijn Rechtspraak.
    Om de waarnemende collega de notificaties van uw zaken te laten ontvangen, kunt u in het digitale dossier het e-mailadres voor notificaties tijdelijk aanpassen via ‘Contactgegevens wijzigen’. Wanneer de vakantieperiode voorbij is, kunt u uw eigen e-mailadres weer invoeren. Als u het e-mailadres in Mijn Rechtspraak niet wilt aanpassen, kunt u ook de notificaties vanuit uw eigen mailbox door laten sturen naar uw vervanger. Dat doet u door in Outlook een regel in te stellen.
     
    Gaat het om een vervanging voor 1 zaak, dan kunt u ervoor kiezen om deze over te dragen in Mijn Rechtspraak. Meer informatie daarover leest u bij 'Hoe kan ik een zaak overdragen aan een andere advocaat?’.

 Werkinstructie, helpdesk en storingen

>Alles uitklappen

Verbeteringen

Als gebruiker van Mijn Rechtspraak heeft u waardevolle kennis voor de verbetering van onze digitale systemen. Uw vragen, opmerkingen en tips kunt u doorgeven aan het Rechtspraak Servicecentrum.

Neem contact op met het Rechtspraak Servicecentrum

Sociale media

Stel uw vraag via
Stel uw vraag via

Pas op met het delen van privé-gegevens op sociale media.

Telefoon

Bereikbaar maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 20.00 uur.

Veelgestelde vragen aan het Rechtspraak Servicecentrum