Modernisering toezicht

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksHome > Voor advocaten en juristen > Modernisering toezicht

Wat verandert er in het toezicht?

Papieren dossiers maken plaats voor een volledig digitaal dossier in Mijn Rechtspraak, het beveiligde webportaal dat u toegang geeft om digitaal te procederen. Ook de correspondentie tussen de rechtbank en de curator gaat via Mijn Rechtspraak lopen. Nieuwe informatie is daarmee voor alle partijen direct zichtbaar en staat overzichtelijk bij elkaar in het digitale dossier. Dat geldt zowel voor de gegevens die de curator invoert als voor de beslissingen van de rechtbank.
Meer over digitaal toezicht op faillissementen

Professionele bewindvoerders van beschermingsbewinden en WSNP-bewindvoerders gaan ook digitaal communiceren met de rechtbank. Zij kunnen straks gebruikmaken van het Aansluitpunt Bewind. Met deze systeemkoppeling hebben bewindvoerders vanuit hun eigen digitale administratiesysteem een rechtstreekse verbinding met het digitale systeem van de Rechtspraak.
Meer over digitaal toezicht op bewind

Bent u als familie of gezaghebbende benoemd als familiair bewindvoerder? Uw communicatie met de kantonrechter over bewind verloopt op papier.
Meer over bewind

 

Invoering in fasen

Digitaal toezicht wordt in fasen ingevoerd. Zo kunnen curatoren bij alle rechtbanken digitaal communiceren over faillissementszaken. Sinds 15 maart 2016 loopt er een pilot digitaal bewind. In het tweede kwartaal van 2018 start een pilot digitaal toezicht WSNP.


 

  1. december 2014
    digitaal toezicht
    faillissementen  Genomen stap
  2. maart 2016
    pilot digitaal toezicht
    bewindGenomen stap
  3. 2e kwartaal 2018
    pilot digitaal toezicht WSNP Te nemen stap
  4. Te nemen stap

Actueel

  • Sinds november 2016 wisselen curatoren digitaal informatie uit met de rechtbank in alle soorten faillissementszaken. Ruim 50% van alle lopende faillissementszaken is inmiddels gedigitaliseerd.
  • De rechtbanken Oost-Brabant, Overijssel en Gelderland houden sinds 15 maart 2016 de pilot digitaal bewind met een klein aantal geselecteerde bewindvoerders.

 

 

 

 

Neem contact op met het Rechtspraak Servicecentrum

Sociale media

Stel uw vraag via
Stel uw vraag via

Pas op met het delen van privé-gegevens op sociale media.

Telefoon

Bereikbaar maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 20.00 uur.

Veelgestelde vragen aan het Rechtspraak Servicecentrum