Curatoren en bewindvoerders communiceren digitaal met de rechtbank

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksHome > Voor advocaten en juristen > Curatoren en bewindvoerders communiceren digitaal met de rechtbank

Wat verandert er in het toezicht?

De rechter houdt toezicht op het werk van de curator of de bewindvoerder bij faillissementen, schuldsanering en beschermingsbewind. Dit toezicht voert de rechter steeds meer digitaal uit.

Faillissementen

Papieren dossiers maken plaats voor een volledig digitaal dossier in Mijn Rechtspraak. Via dit beveiligde webportaal communiceert de curator digitaal met de rechtbank.

Beschermingsbewinden

Professionele bewindvoerders van beschermingsbewinden gaan digitaal communiceren met de rechtbank via het Aansluitpunt Toezicht. Met deze systeemkoppeling hebben bewindvoerders vanuit hun eigen digitale administratiesysteem een rechtstreekse verbinding met het digitale systeem van de Rechtspraak.

Schuldsanering

Ook de bewindvoerder van WSNP-zaken gaat op termijn digitaal communiceren met de rechtbank. Binnenkort vindt u hier meer informatie over dit onderwerp.

Familiair bewindvoerder

Bent u als familie of gezaghebbende benoemd als familiair bewindvoerder? Uw communicatie met de kantonrechter over bewind verloopt op papier.

Invoering in fasen

Digitaal toezicht wordt in fasen ingevoerd.

  • Zo kunnen curatoren sinds november 2016 digitaal informatie uitwisselen met de rechtbank in alle soorten faillissementszaken. Ruim 75% van alle lopende faillissementszaken is inmiddels gedigitaliseerd.
  • Vanaf 6 november 2017 communiceren alle rechtbanken digitaal met professionele bewindvoerders. Dit gebeurt in een geleidelijk tempo, per kantoor.
  • In 2019 start een pilot digitaal toezicht WSNP bij de rechtbanken Midden-Nederland, Zeeland-West- Brabant en Rotterdam.

 

  1. december 2014
    digitaal toezicht
    faillissementen Genomen stap
  2. 6 november 2017
    digitaal toezicht
    bewindGenomen stap
  3. 2019
    pilot digitaal toezicht WSNPTe nemen stap
  4. Te nemen stap

Verbeteringen

Als gebruiker van Mijn Rechtspraak heeft u waardevolle kennis voor de verbetering van onze digitale systemen. Uw vragen, opmerkingen en tips kunt u doorgeven aan het Rechtspraak Servicecentrum.

Neem contact op met het Rechtspraak Servicecentrum

Sociale media

Stel uw vraag via
Stel uw vraag via

Pas op met het delen van privé-gegevens op sociale media.

Telefoon

Bereikbaar maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 20.00 uur.

Veelgestelde vragen aan het Rechtspraak Servicecentrum