Asiel- en Bewaringszaken: verplicht digitaal
Advocaten procederen bij alle rechtbanken verplicht digitaal in asiel- en bewaringszaken.
Reguliere vreemdelingenzaken: vrijwillig digitaal vanaf 1 maart 2021
Advocaten kunnen vanaf 1 maart 2021, nadat ze de zaak via het DPC-formulier of via het CIV-formulier hebben ingediend, vrijwillig digitaal verder procederen in reguliere vreemdelingenzaken via Mijn Rechtspraak – Asiel en bewaring.
Piketregeling vreemdelingenzaken
Neem bij bijzondere spoed altijd contact op met de pikettelefoondienst van het Centraal Inschrijfbureau Vreemdelingenzaken. Van bijzondere spoed is sprake als:
- de uitzetting dan wel verwijdering uit Nederland of uit de geboden opvang binnen 48 uur zal plaatsvinden.
- het treffen van de gevraagde voorziening of maatregel binnen 48 uur noodzakelijk is.
In het geval van bijzondere spoed kan de piketfunctionaris instructies geven voor het indienen van formulieren of stukken bij de rechtbank.
De centrale pikettelefoondienst is 24 uur per dag bereikbaar op 088 – 361 92 90. Let op: het telefoonnummer is uitdrukkelijk niet bedoeld voor problemen bij het uploaden van stukken in digitale dossiers of andere technische storingen. Ga daarvoor naar
de pagina Digitaal procederen, wat te doen bij onderhoud en storingen.