Wilt u een Nederlands document in het buitenland gebruiken? In veel gevallen moet u laten bevestigen dat het document officieel is. Dit kan via een apostille of legalisatie. Welke u nodig heeft, hangt af van het land waarvoor het document bedoeld is.
Als u een document wilt laten legaliseren kunt u dat persoonlijk of schriftelijk (per post) aanvragen bij de Centrale Informatiebalie van de locatie 's-Hertogenbosch (niet in Eindhoven). Zodra de nota voldaan is wordt het document voorzien van een stempel en toegezonden.
Organisaties die een landelijke rekening-courant griffierechten hebben, krijgen het document voorzien van stempel nog dezelfde dag teruggestuurd.
U kunt ook voor een apostille of legalisatie terecht bij de Centrale Informatiebalie in het Paleis van Justitie in 's-Hertogenbosch (niet in Eindhoven). Daarmee wordt de echtheid van een handtekening op een document bevestigd. Apostilles en legalisaties worden alleen afgegeven op documenten die zijn voorzien van originele handtekeningen. In de meeste gevallen kunt u op de afgifte van de apostille en legalisatie wachten. Indien u zelf verhinderd bent, kunt u ook iemand anders sturen met het document. U hoeft dan geen machtiging mee te geven. Meer over de kosten van het document vindt u
hier.