Veelgestelde vragen rechtbank Oost-Brabant

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksRechtbanken > Rechtbank Oost-Brabant > Veelgestelde vragen

 Administratieve handelingen

>Alles uitklappen
  • Wilt u aantonen dat er geen verzet is tegen bijvoorbeeld een fusie, afsplitsing of opheffing van de organisatie? Dan kunt u bij de rechtbank Oost-Brabant een akte non-verzet aanvragen als de organisatie statutair gevestigd is binnen het werkgebied van de rechtbank Oost-Brabant.
    Werk- en rechtsgebied rechtbank Oost-Brabant  
    Werk- en rechtsgebied per rechtbank

    Meer informatie over wanneer u een akte non-verzet kunt aanvragen en wat u in de aanvraag dient te zetten vindt u op de pagina Akte non-verzet.

    U kunt uw aanvraag schriftelijk indienen per post:

    Rechtbank Oost-Brabant
    Team Civiel Recht, afdeling Civiele raadkamer
    Postbus 70584
    5201 CZ, ’s-Hertogenbosch

    U ontvangt de akte zodra de verzetstermijn verstreken is. De akte wordt in beginsel dezelfde dag verzonden per post. Het is ook mogelijk om de akte af te halen bij de centrale informatiebalie, de akte ligt dan vanaf 10.30 uur klaar. Als u dit wilt, moet u dat wel duidelijk in de aanvraag aangeven.

  • ​Als u wilt aantonen dat u of uw organisatie de afgelopen 5 jaar niet betrokken is geweest bij een faillissement, kunt u een akte non-failliet aanvragen.
    Meer over verklaring non-faillissement

    U kunt de verklaring alleen bij de rechtbank Oost-Brabant aanvragen als de statutaire vestiging van de organisatie of de gemeente waar u ingeschreven staat, valt binnen het werkgebied van de rechtbank Oost-Brabant.
    Werk- en rechtsgebied rechtbank Oost-Brabant
    Werk- en rechtsgebied per rechtbank

    U kunt een verklaring non-faillissement schriftelijk (per fax of mail) aanvragen bij de Centrale Informatiebalie:

    E-mail: cib@rechtspraak.nl

    Locatie 's-Hertogenbosch
    • Fax: 088 - 36 10 537

    Locatie Eindhoven
    •Fax: 088 - 36 10 538

    Aanvraag organisatie

    Voeg bij de aanvraag voor een organisatie een origineel (niet gescand) uittreksel van de Kamer van Koophandel. Deze mag niet ouder dan 4 weken zijn. Eventueel wel digitaal ondertekend.

    Aanvraag particulier (natuurlijk persoon)

    Bij de aanvraag voor een persoon voegt u een uittreksel uit de basisadministratie van de gemeente bij. Deze mag niet ouder dan 1 maand zijn.

    De akte non-failliet wordt na betaling per post toegezonden. Op afspraak kunt u de akte ook afhalen. 

  • Hoe kan ik algemene voorwaarden deponeren of opvragen?
    U kunt uw algemene voorwaarden deponeren bij de rechtbank Oost-Brabant. Gedeponeerde algemene voorwaarden zijn door iedereen op te vragen.
    Meer over algemene voorwaarden


    Algemene voorwaarden deponeren

    U dient de originele voorwaarden in 2-voud en ondertekend door de directeur (of andere gemachtigde) te sturen naar de centrale informatiebalie van de locatie 's-Hertogenbosch. Vermeld in de begeleidende brief de
    bedrijfsnaam en het vestigingsadres (straatnaam, nummer, postcode en plaatsnaam). De voorwaarden gelden vanaf de datum dat ze binnenkomen (datum poststempel of verzoekdatum van de aanvrager). Nadat de griffierechten zijn voldaan, krijgt u een afschrift van de akte toegezonden. 

    Algemene voorwaarden wijzigen

    Naamswijzigingen, adreswijzigingen of het bijvoegen van vertalingen is kosteloos. Bij inhoudelijke wijzigingen of vervanging van de algemene voorwaarden moet een nieuwe akte worden opgemaakt. Hiervoor geldt hetzelfde tarief als voor het deponeren van de algemene voorwaarden. Bij de wijzigingsaanvraag dient u het oude nummer van de akte op te geven plus de vermelding dat de oude voorwaarden vervangen dienen te worden.

    Algemene voorwaarden opvragen

    U kunt de algemene voorwaarden schriftelijk (per post en per mail) opvragen bij de centrale informatiebalie van de locatie 's-Hertogenbosch. Vermeld in de aanvraag:

    • depotnummer (indien bekend)
    • adresgegevens (tenaamstelling)
    • soort voorwaarden

    U krijgt de algemene voorwaarden binnen 2 tot 3 werkdagen kosteloos toegezonden.

  • Het is alleen mogelijk om een afschrift of inlichtingen daarover op te vragen bij de rechtbank Oost-Brabant als het huwelijk gesloten is in het werkgebied van de rechtbank Oost-Brabant.
    Werk- en rechtsgebied rechtbank Oost-Brabant
    Werk- en rechtsgebied per rechtbank
     
    Niet iedereen kan een afschrift opvragen. Bekijk wie het afschrift kunnen opvragen en welke gegevens u in het verzoek moet zetten.
    Meer over afschrift huwelijkse voorwaarden

    U kunt het afschrift schriftelijk (per brief of fax) opvragen bij het team Familie- en Jeugdrecht van de rechtbank Oost-Brabant, locatie 's-Hertogenbosch.
    Contact rechtbank Oost-Brabant

    Het afschrift wordt zo snel mogelijk toegezonden. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

  • Een verklaring omtrent echtscheiding kunt u opvragen bij de rechtbank Oost-Brabant als de echtscheiding is uitgesproken bij deze rechtbank. Om deze verklaring op te vragen dient u het formulier Verklaring omtrent Echtscheiding (pdf, 620,1 KB) te downloaden, vervolgens te printen en volledig in te vullen en te voorzien van uw handtekening. Ook dient u de volgende stukken mee te sturen:

    • een origineel afschrift van de inschrijving van de echtscheiding (te verkrijgen bij de gemeente waar u destijds bent gehuwd)
    • een kopie van een geldig identiteitsbewijs van degene die de verklaring aanvraagt
    • een origineel afschrift van de echtscheidingsbeschikking (op het formulier kunt u ook aanvinken dat u om een nieuw origineel afschrift van echtscheidingsbeschikking verzoekt)
    •  

    Het formulier kunt u samen met de benodigde stukken opsturen of, indien gewenst, persoonlijk inleveren bij:

    Paleis van Justitie 's-Hertogenbosch
    t.a.v. Centrale Informatiebalie
    Postbus 90155
    5200 MG 's-Hertogenbosch

    Aan het opvragen van een Verklaring Omtrent Echtscheiding zijn geen kosten verbonden. Nadat aan uw aanvraag gehoor is gegeven, ontvangt u daarvan bericht. Het afschrift wordt zo snel mogelijk toegezonden. Hier zijn geen kosten aan verbonden. U kunt de verklaring ook afhalen bij de Centrale Informatiebalie van het Paleis van Justitie 's-Hertogenbosch.
    Heeft u bij uw verzoek aangegeven dat u de verklaring wilt laten legaliseren, dan heeft u een apostille of legalisatie nodig. Hieraan zijn kosten verbonden, deze kunt u voldoen bij de Centrale Informatiebalie van het Paleis van Justitie in ‘s-Hertogenbosch.

  • Wilt u een Nederlands document in het buitenland gebruiken? In veel gevallen moet u laten bevestigen dat het document officieel is. Dit kan via een apostille of legalisatie. Welke u nodig heeft, hangt af van het land waarvoor het document bedoeld is.
    Meer over legaliseren van documenten


    Als u een document wilt laten legaliseren kunt u dat persoonlijk of schriftelijk (per post) aanvragen bij de centrale balie van de locatie 's-Hertogenbosch. Zodra de nota voldaan is wordt het document voorzien van een stempel en toegezonden.

    Organisaties die een landelijke rekening-courant griffierechten hebben, krijgen het document voorzien van stempel nog dezelfde dag teruggestuurd.

    U kunt ook voor een apostille of legalisatie terecht bij de Centrale Informatiebalie in het Paleis van Justitie in 's-Hertogenbosch. Daarmee wordt de echtheid van een handtekening op een document bevestigd. Apostilles en legalisaties worden alleen afgegeven op documenten die zijn voorzien van originele handtekeningen.  In de meeste gevallen kunt u op de afgifte van de apostille en legalisatie wachten. Indien u zelf verhinderd bent, kunt u ook iemand anders sturen met het document. U hoeft dan geen machtiging mee te geven. De kosten bedragen € 20,- per document. U kunt contant betalen of pinnen.

     

 Procedures

>Alles uitklappen

 

 Zitting bijwonen

>Alles uitklappen

 Gerechtsgebouw en bereikbaarheid

>Alles uitklappen
  • ​De Wet op de Rechterlijke Organisatie is op 1 januari 2002 aangepast. Als gevolg daarvan is de naam arrondissementsrechtbank komen te vervallen. Voortaan spreken we van rechtbank. Rechtbank Oost-Brabant dus.

  • ​U kunt voor het parkeren van uw auto tegen betaling gebruikmaken van de parkeergarage onder het Paleis van Justitie of van de parkeergarage Paleiskwartier aan de Hugo de Grootlaan. 

    • Steek de straat over als u de parkeergarage uitkomt. U loopt op ‘Het recht pad’ in de richting het Paleis van Justitie.
    • Het Paleis van Justitie bevindt zich aan uw rechterhand, halverwege het gebouw is een doorgang, ga daar onderdoor.
    • Vervolgens komt u op het binnenplein. U ziet aan de rechterkant de hoofdingang.

     

    In de parkeergarage onder het Paleis van Justitie zijn invalidenparkeerplaatsen.

    • Op de Magistratenlaan slaat u NIET linksaf de Hugo de Grootlaan in.
    • U neemt de volgende straat links (Leeghwaterlaan). Dit is vlak voor het station.
    • Na ongeveer 100 meter kunt u linksaf naar beneden de parkeergarage onder het Paleis van Justitie inrijden.
    • Vanuit de lift van de parkeergarage komt u rechtstreeks op het binnenplein van het Paleis van Justitie.
  • ​In het Paleis van Justitie ’s-Hertogenbosch zijn beperkte mogelijkheden om in beslotenheid te overleggen met uw advocaat. Deze ruimtes bevinden zich in de advocatenkamer in het souterrain. Voor de andere gerechtsgebouwen geldt dat u contact kunt opnemen met de informatiebalie/receptie (zie telefoon- en faxnummers).

  • ​Nee. In alle gerechtsgebouwen van de rechtbank Oost-Brabant geldt een rookverbod.

Staat uw vraag er niet bij?

Algemene informatie over procedures vindt u onder Uw situatie. Voor vragen specifiek gericht aan de rechtbank Oost-Brabant, kunt u via onderstaande link contact opnemen.