Laden...

Veelgestelde vragen over Mijn Bewind

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksBewind > Mijn Bewind > Veelgestelde vragen over Mijn Bewind

Mijn Bewind: digitale verslagen, machtigingsverzoeken en communicatie met de rechtbank

Als particuliere bewindvoerder kunt u bewindszaken digitaal regelen via Mijn Bewind.

Mijn Bewind is nu ook te gebruiken door particuliere curatoren.

De eerste keer dat u Mijn Bewind start, kunt u nog niet direct in Mijn Bewind werken. U vraagt dan eerst toegang aan.

Veelgestelde vragen over Mijn Bewind

 

 Mijn Bewind algemeen

>Alles uitklappen

 Inloggen en uitloggen

>Alles uitklappen

 Verslagen en machtigingsverzoeken

>Alles uitklappen

 Wijzigingen doorgeven

>Alles uitklappen
  • Is de betrokkene verhuisd? Informeer de rechtbank hierover in Mijn Bewind:

    • open de pagina Mijn Betrokkene
    • klik onderaan de pagina bij Overzicht zaakgegevens op 'Meer zaakgegevens'
    • controleer hier de adresgegevens van de betrokkene
    • klik op het vraagteken naast 'adres'
    • maak op de pagina Berichten een nieuw bericht aan de rechtbank
    • vermeld in het bericht welke gegevens u wilt veranderen en vanaf wanneer
    • verstuur het bericht

    Is het telefoonnummer van de betrokkene gewijzigd?

    • ga naar de pagina Mijn Betrokkene
    • klik onderaan op 'Meer zaakgegevens' (onder het kopje Overzicht zaakgegevens)
    • klik op het potlood-pictogram naast het telefoonnummer van de betrokkene om het telefoonnummer te wijzigen

    Zie ook de instructie Contactgegevens bekijken en aanpassen in Mijn Bewind (pdf, 0 B)

    • klik rechtsboven in Mijn Bewind op het profiel-pictogram
    • klik op 'Mijn gegevens'
    • klik op de pagina met zaakgegevens op het potlood-pictogram, pas de gegevens aan en sla uw wijziging op

    Zie ook de instructie Contactgegevens bekijken en aanpassen in Mijn Bewind (pdf, 226,2 KB).

    Bent u verhuisd? Informeer de rechtbank hierover door een bericht te sturen in Mijn Bewind:

    • ga naar de pagina Berichten
    • klik op 'Verstuur nieuw bericht aan de rechtbank'
    • selecteer 'Overig op zaakniveau'
    • vul als onderwerp in dat u uw verhuizing wilt doorgeven
    • vermeld in het bericht welke gegevens u wilt veranderen en vanaf wanneer
    • verstuur uw bericht
  • Deze vraag geeft u via Mijn Bewind door. Dit kan via de knop Berichten. U selecteert ‘Overig op zaakniveau’. Als onderwerp vult u in ‘Toegang tot Mijn Bewind voor tweede bewindvoerder/curator’. U stelt het bericht op waarin u in ieder geval opneemt: naam, telefoonnummer en het mailadres van de tweede bewindvoerder of curator. Is uw bericht klaar? Dan verstuurt u het.

 Helpdesk en technische vragen

>Alles uitklappen
  • De meest voorkomende reden voor het ervaren van problemen in Mijn Bewind is het gebruik van een verkeerde of verouderde internet browser. Zorg dat u de meest actuele versie van uw browser gebruikt. Browsers die niet ondersteund worden zijn onder andere Microsoft Internet Explorer en Microsoft Edge Legacy. 

    Probeer in dat geval Mijn Bewind in een andere browser te openen. Mocht uw probleem ook met een actuele internet browser blijven bestaan, probeer dan op een andere computer in te loggen op Mijn Bewind. Blijft Mijn Bewind ook dan niet goed werken, kijk dan of andere veelgestelde vragen een oplossing bieden, of neem contact op met het Rechtspraak Service Centrum.

  • U kunt contact opnemen met het Rechtspraak Servicecentrum om uw vraag te stellen of uw suggestie voor verbetering van Mijn Bewind door te geven.

  • Kijk of u werkt in de actuele versie van uw browser, zoals Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Safari. 

    Mijn Bewind werkt niet in Microsoft Internet Explorer en Microsoft Edge Legacy. U kunt ook kijken of u op een andere computer kunt inloggen op Mijn Bewind.

    Blijft uw probleem bestaan? Kijk of andere veelgestelde vragen een oplossing bieden of neem contact op met het Rechtspraak Servicecentrum.

  • Via de website van DigiD kunt u deze aanvragen en activeren.

  • Als u merkt dat Mijn Bewind wat trager werkt, kan het zijn dat de Rechtspraak technisch onderhoud uitvoert. Dit wordt meestal in het weekend gedaan. Vindt u het trager werken vervelend, dan kunt u uw werk opslaan en op een later moment ermee verder gaan.

  • Als Mijn Bewind door onderhoud of een storing tijdelijk niet beschikbaar is, staat hier een melding over op de pagina waar u inlogt op Mijn Bewind.

    Wilt u een melding ontvangen als er een storing is of onderhoud wordt uitgevoerd? U kunt zich via RSS hierop abonneren.

  • Wijzigingen in Mijn Bewind worden bijgehouden op de overzichtspagina met verbeteringen. Hier ziet u de geplande en doorgevoerde verbeteringen, maar ook de nieuwe functionaliteiten (technische mogelijkheden) in Mijn Bewind.

 Aanmelden Mijn Bewind

>Alles uitklappen
  • Ja, dat kan. Wilt u beiden toegang tot Mijn Bewind? Bij het doorgeven van uw aanmelding kunt u de gegevens van u beiden doorgeven. U kunt zich ook ieder apart aanmelden voor Mijn Bewind.

    Als de rechtbank hierna bevestigt dat u toegang krijgt, krijgt u deze beiden. U gebruikt hiervoor ieder uw eigen DigiD. U ontvangt ook ieder op uw eigen e-mailadres bericht over taken die de rechtbank in Mijn Bewind heeft klaargezet.

  • Heeft u deze brief gekregen, dan kunt u uw verslagen en machtigingsverzoeken digitaal regelen. Blijft u ze liever op papier maken en per post indienen bij de rechtbank? Dat kan. U hoeft dit niet door te geven aan de rechtbank.

  • Als u zich heeft aangemeld voor Mijn Bewind, dan krijgt u van uw rechtbank een e-mail. Daarin staat vanaf welke datum u toegang heeft tot het digitale dossier van de persoon of personen voor wie u bewindvoerder en/of curator bent.

  • Als u geen BSN heeft, kunt u geen DigiD aanvragen. Zonder eigen DigiD kunt u als bewindvoerder of curator helaas niet gebruik maken van Mijn Bewind.

  • In Mijn Bewind kunt u de volgende verslagen en machtigingsverzoeken maken en indienen bij de rechtbank:

    • de boedelbeschrijving
    • de jaarlijkse rekening en verantwoording
    • de tussentijdse evaluatie
    • de eindrekening en verantwoording
    • machtigingsverzoeken (zoals voor het aankopen van een woning of het doen van een schenking)

    Ook ziet u in Mijn Bewind of de rechtbank uw verslag of machtigingsverzoek in behandeling of verwerkt heeft. Daarnaast kunt u ook de vragen en taken van de rechtbank aan u vinden. Staat er een vraag of taak open, dan krijgt u hierover per e-mail bericht.

    Een paar soorten verzoeken aan de rechtbank kunt u voorlopig alleen op papier doen. Denk hierbij aan het aanvragen van een tweede bewindvoerder of curator, het stoppen van bewind en het aanvragen van mentorschap of curatele.

  • Als u nu uw R&V digitaal heeft ingediend, dan print de rechtbank deze en voegt deze toe in uw papieren dossier. De vragen van de rechtbank krijgt u per post. Bij gebruik van Mijn Bewind verloopt alles online. U krijgt dan toegang tot het digitale dossier van uw betrokkene in een afgeschermde online omgeving. U kunt daarin verslagen en machtigingsverzoeken opstellen en indienen bij de rechtbank. Ook het contact met de rechtbank gebeurt in deze omgeving. Staat er een taak of een vraag van de rechtbank voor u open, dan krijgt u hierover per e-mail bericht.

  • Loopt u ergens tegenaan, dan staan de medewerkers van het Rechtspraak Servicecentrum en uw rechtbank voor u klaar om u verder op weg te helpen. Zodra u toegang heeft tot Mijn Bewind wisselt u uw informatie online uit met de rechtbank. De rechtbank gaat ervan uit dat u gebruik blijft maken van Mijn Bewind en zal er alles aan doen om u hierin te ondersteunen. In overleg kan het dossier weer teruggezet worden naar papier.

  • Als bewindvoerder en/of curator kunt u voor 2 mensen verslagen en machtigingsverzoeken regelen in Mijn Bewind. Werkt u al in Mijn Bewind voor een betrokkene, dan kunt u contact opnemen met uw rechtbank om toegang tot het tweede dossier te krijgen.

    Maakt u nog geen gebruik van Mijn Bewind, dan kunt u zich aanmelden. Wilt u toegang voor 2 personen voor wie u bewind en/of curatele voert? Vermeld van beide personen het BM-nummer en/of CB-nummer.

  • Via DigiD kan de Rechtspraak op een veilige manier controleren of u de uitvoerder bent in de curatele- of bewindszaak waar u toegang voor aanvraagt. We vragen via DigiD alleen de persoonsgegevens op die nodig zijn om deze controle uit te voeren: uw Burgerservicenummer (BSN) en uw naam. 

    Daarnaast vragen wij u om enkele gegevens met ons te delen, zoals uw e-mailadres, uw telefoonnummer, en de gegevens over de zaak of zaken waarvoor u toegang aanvraagt. Dit is alleen bij het aanmelden, u hoeft deze gegevens niet meer in te vullen zodra u toegang heeft tot Mijn Bewind.

  • Aanmelden voor Mijn Bewind gaat via uw eigen DigiD. Op basis hiervan kan de rechtbank controleren of u de uitvoerder bent in de curatele- of bewindszaak waar u toegang voor aanvraagt.


Juridisch advies

Een advocaat inschakelen is niet altijd verplicht. Het mag wel altijd. Een advocaat of andere juridisch adviseur kan u adviseren over uw situatie, documenten voor u maken en het woord doen tijdens een zitting bijvoorbeeld.

Rechters en anderen bij de Rechtspraak zijn onpartijdig en onafhankelijk. Zij kunnen u informeren, maar niet adviseren.

 

Neem contact op met het Rechtspraak Servicecentrum

Sociale media

Stel uw vraag via:


volg ons op instagramInstagram

Pas op met het delen van privé-gegevens op sociale media.

Telefoon of WhatsApp

Bereikbaar maandag t/m donderdag van 8:00 uur tot 20:00 uur en op vrijdag van 8:00 uur tot 17:30 uur.

Lees meer over contact via WhatsApp