Regels en procedures rechtbank Limburg

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksRechtbanken > Rechtbank Limburg > Regels en procedures

Deze specifieke reglementen, procedures en formulieren zijn aanvullend/afwijkend van de landelijke reglementen, procedures en formulieren.

Bekijk het volledige overzicht met landelijke reglementen en klachten

 Veelgestelde vragen over administratieve handelingen

>Alles uitklappen
  • Wilt u aantonen dat er geen verzet is tegen bijvoorbeeld een fusie, afsplitsing of opheffing van de organisatie? Dan kunt u bij de rechtbank Limburg een akte non-verzet aanvragen als de organisatie statutair gevestigd is binnen het werkgebied van de rechtbank Limburg.

    Bekijk wanneer u een akte non-verzet kunt aanvragen en wat u in de aanvraag zet.

    U kunt uw aanvraag persoonlijk indienen bij de centrale balie. Of per post/fax bij het Team Burgerlijk Recht/Handel. Na betaling wordt de per post verzonden. De akte kan op verzoek worden opgehaald.

  • Als u wilt aantonen dat u of uw organisatie de afgelopen 5 jaar niet betrokken is geweest bij een faillissement, kunt u een akte non-failliet aanvragen

    U kunt de verklaring alleen bij de rechtbank Limburg aanvragen als de statutaire vestiging van de organisatie of de gemeente waar u ingeschreven staat, valt binnen het werkgebied van de rechtbank Limburg.

    U kunt een verklaring non-faillissement schriftelijk (per post/fax) aanvragen bij de centrale balie.

    Aanvraag organisatie

    Voeg bij de aanvraag voor een organisatie een origineel (niet gescand) uittreksel van de Kamer van Koophandel. Deze mag niet ouder dan 4 weken zijn. Eventueel wel digitaal ondertekend.

    Aanvraag particulier (natuurlijk persoon)

    Bij de aanvraag voor een persoon voegt u een uittreksel uit de basisadministratie van de gemeente bij. Deze mag niet ouder dan 1 maand zijn.

    Stuur de aanvraag t.a.v. Team Toezicht/Insolventies

    Zodra de rechtbank Limburg het originele document heeft en de betaling heeft ontvangen, wordt de verklaring non-faillissement opgemaakt en toegezonden. Bij spoed kunt u de verklaring persoonlijk komen afhalen en per kas betalen.

  • U kunt uw algemene voorwaarden deponeren bij de rechtbank Limburg. Gedeponeerde algemene voorwaarden zijn door iedereen op te vragen.

    U kunt de algemene voorwaarden deponeren en opvragen bij Team Burgerlijk Recht/Handel. Dit moet schriftelijk en kan per post of fax. Na betaling krijgt u de algemene voorwaarden toegestuurd.

  • Het is alleen mogelijk om een afschrift of inlichtingen daarover op te vragen bij de rechtbank Limburg als het huwelijk gesloten is in het werkgebied van de rechtbank Limburg.

    Niet iedereen kan een afschrift opvragen. Bekijk wie het afschrift kunnen opvragen en welke gegevens u in het verzoek moet zetten.

    Wanneer u als notaris een afschrift van de huwelijkse voorwaarden opvraagt, moet de aanvraag voorzien zijn van het originele briefhoofd/huisstijl van het notariskantoor.

    U kunt het afschrift schriftelijk (per post of fax) voorzien van handtekening opvragen bij de centrale balie van de verschillende locaties van de rechtbank Limburg. Het afschrift wordt binnen 2 weken verzonden. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

  • Wilt u een Nederlands document in het buitenland gebruiken? In veel gevallen moet u laten bevestigen dat het document officieel is. Dit kan via een apostille of legalisatie. Welke u nodig heeft, hangt af van het land waarvoor het document bedoeld is.

    Als u een document wilt laten legaliseren kunt u dat aanvragen bij de centrale balie:

    Persoonlijk

    Bij een apostille krijgt u het document gelijk mee. Bij een legalisatie kan het voorkomen dat u het document binnen een paar dagen krijgt toegezonden.

    Schriftelijk

    Zet in een brief:

    • of het gaat om een apostille of legalisatie
    • in welke taal u dit wilt (Nederlands, Engels, Duits, Frans of Spaans)

    Stuur de brief t.a.v. de centrale balie.

    Zodra de rechtbank Limburg het originele document binnen heeft, wordt de apostille of legalisatie binnen een aantal werkdagen toegezonden.

  • ​U kunt een uittreksel uit het gezagsregister aanvragen aan de Centrale Balie, telefonisch, per fax of per post. Levert u bij de aanvraag de volledige naam, geboortedatum en geboorteplaats van de minderjarige aan. Aan de aanvraag zijn geen kosten verbonden.

    De baliemedewerker handelt de aanvraag direct af en geeft het uittreksel mee. Ook een telefonische aanvraag wordt direct afgehandeld, het uittreksel wordt meteen per post opgestuurd. Een schriftelijke aanvraag wordt binnen een à twee dagen afgehandeld; het uittreksel wordt per post opgestuurd.

    Centrale Balie Maastricht

    Bezoekadres:

    Sint Annadal 1
    6214 PA Maastricht

    Postadres:

    Centrale Balie
    Postbus 1988
    6201 BZ Maastricht

    Telefoon: 088 – 361 1660
    Fax: 088 - 361 0406

    Centrale Balie Roermond

    Bezoekadres:

    Willem II Singel 67
    6041 HR Roermond

    Postadres:

    Postbus 950
    6040 AZ Roermond

    Telefoon: 088 – 361 1664
    Fax: 088 – 361 0410

 Veelgestelde vragen over procedures

>Alles uitklappen
  • Nee, dat kan niet. Voor juridisch advies of informatie kunt u terecht bij het Juridisch Loket. Het Juridisch Loket is er voor iedere rechtzoekende. U kunt er gratis informatie en advies krijgen. Het Juridisch Loket verwijst u zo nodig naar een advocaat of een andere instantie die (juridische) bijstand verleent. Het Juridisch Loket is bereikbaar onder nummer 0900-8020 (dit nummer is niet gratis) of via juridischloket (juridischloket.nl). Via deze website kunt u ook vragen stellen
  • Op deze site vindt u al veel informatie over de rechtbank. Vindt u uw antwoord niet, of wilt u persoonlijk advies? Inhoudelijk kan de rechtbank niet op uw persoonlijke (juridische) vraag ingaan. U kunt wel op werkdagen terecht bij de Centrale Balie.
  • Klachten kunnen per post worden ingediend bij rechtbank Limburg via onderstaand adres, of digitaal.

    Rechtbank Limburg, locatie Maastricht
    t.a.v. President
    Postbus 1988
    6201 BZ Maastricht

  • Een gerechtelijke procedure richt zich op de juridische aspecten van een conflict en gaat vaak alleen over het verleden. Met mediation zoekt u samen met de andere partij(en) naar een toekomstgerichte oplossing voor alle aspecten van het conflict. Soms is mediation sneller en goedkoper dan een juridische procedure. Daarom kijkt de rechter of uw zaak zich misschien leent voor mediation. U kunt ook zelf aangeven dat u mediation wilt.

    Mediationbureau Locatie Maastricht

    Telefoon: 088 361 1647
    Fax: 088 361 0420

    Locatie Roermond

    Telefoon: 088 361 6780
    Fax: 088 361 0418

    Meer over mediation naast rechtspraak

  • Wilt u tolken in een rechtszaak of processtukken vertalen? U kunt zich inschrijven in het Register beëdigde tolken en vertalers. Daarna kunt u een verzoek tot beëdiging indienen bij de rechtbank Limburg. U kunt het verzoek persoonlijk of per post indienen.

    Per post

    Locatie Maastricht:

    Rechtbank Limburg, locatie Maastricht
    Postbus 1988
    6201 BZ Maastricht

    Locatie Roermond:

    Rechtbank Limburg, locatie Roermond
    Postbus 950
    6040 AZ Roermond

    Meer over tolken en vertalers