Veelgestelde vragen van particulieren en organisaties

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksContact > Veelgestelde vragen > Veelgestelde vragen van particulieren en organisaties

Particulieren en organisaties

Op Rechtspraak.nl vindt u specifieke informatie voor particulieren en organisaties. Heeft u niet gevonden wat u zocht? Wellicht vindt u het antwoord op uw vraag bij de onderstaande veelgestelde vragen, alfabetisch ingedeeld op onderwerp.

 Aanbesteding

>Alles uitklappen

 Algemene voorwaarden

>Alles uitklappen

 Document, zoals een geboorteakte, in het buitenland gebruiken

>Alles uitklappen

 Faillissement

>Alles uitklappen
  • Het belangrijkste verschil tussen het faillissement en de Wsnp is dat de Wsnp ertoe kan leiden dat de schuldenaar een schone lei krijgt. Hiervoor moet de schuldenaar voldoen aan de verplichtingen en regels die gelden in de Wsnp. De schone lei houdt in dat de schuldeisers niet meer kunnen aankloppen bij de schuldenaar: de vorderingen die onder de werking van de Wsnp vallen, zijn na het verkrijgen van de schone lei niet meer afdwingbaar. Na een faillissement zijn alle schulden daarentegen wel nog afdwingbaar. De schuldenaar moet nog steeds betalen. Dat is alleen anders als het faillissement eindigt met een akkoord.

  • U vult het formulier ‘Eigen aangifte faillietverklaring’ in en stuurt dit met de gevraagde bijlagen naar de rechtbank.

  • U hoeft geen kosten voor de rechter, griffierechten, te betalen als u uw eigen faillissement, of dat van uw bedrijf aanvraagt. U betaalt wel griffierechten als u het faillissement van een ander aanvraagt. Daarnaast betaalt u de kosten van uw advocaat.

  • De procedure kan binnen 2 tot 3 maanden zijn afgerond.

  • Een schuldeiser (crediteur) is een persoon of onderneming die geld of een prestatie tegoed heeft van een andere persoon of onderneming.

  • Een schuldenaar (debiteur) is een persoon of onderneming die geld of een prestatie verschuldigd is aan een andere persoon of onderneming.

  • De curator probeert zo veel mogelijk opbrengsten te verkrijgen voor de schuldeisers. Hij maakt een overzicht van het vermogen van de schuldenaar, de vorderingen van de schuldeisers en de volgorde van uitbetaling na verkoop van de bezittingen van de schuldenaar.

  • Een faillissement eindigt als de werkzaamheden van de curator ten einde zijn gekomen. Het is afhankelijk van de boedel op welke wijze een faillissement formeel wordt afgewikkeld. Daarnaast kan een faillissement eindigen door een akkoord dat door de schuldenaar wordt aangeboden.

  • Dat is een bijeenkomst waarvoor de curator alle schuldeisers uitnodigt. Tijdens deze vergadering wordt een definitieve lijst gemaakt met alle erkende vorderingen en de volgorde van betaling.

  • Ja, de curator kan dat aan de rechtbank vragen als er zo weinig bezittingen zijn dat geen uitkering aan de schuldeisers kan worden gedaan.

  • U kunt een non-faillissementsverklaring (akte non-failliet) aanvragen bij de rechtbank in de regio waar u woont of waar uw bedrijf is gevestigd. Meer over de akte non-failliet.

  • Zodra de rechtbank in een vonnis heeft uitgesproken dat u als schuldenaar failliet bent, gaat het faillissement ook echt in. Ook als u in hoger beroep of verzet gaat. Het is daarom belangrijk dat er zo snel mogelijk een definitieve uitspraak is.

  • Ja, u kunt hen, in overleg met de curator, voorstellen een deel van uw schulden te betalen. Het resterende deel moeten zij u dan kwijtschelden. Dit kan alleen als een meerderheid van de schuldeisers op de verificatievergadering het eens is met het akkoord. Bekrachtigt de rechtbank het akkoord (homologatie), dan geldt het akkoord voor alle schuldeisers en is het faillissement beëindigd.

  • Nee, tijdens uw persoonlijke faillissement blijft u zelf verantwoordelijk voor uw lopende administratie en tijdige betaling van uw lopende financiële verplichtingen. De curator is geen hulpverlener of budgetbeheerder, maar is aangesteld ten behoeve van de gezamenlijke schuldeisers.

  • Failliet

    Op het moment dat een faillissement is uitgesproken:

    • wordt dit gepubliceerd in het Centraal Insolventieregister. Hierin staat per wanneer het faillissement is uitgesproken en wie benoemd is tot curator.
    • schrijft de curator de schuldeisers aan, voor zover deze bekend zijn.

    Failliet geweest

    De gegevens in het Centraal Insolventieregister zijn tot 6 maanden na beëindiging van het faillissement te raadplegen. Met een akte non-failliet kunt u beoordelen of een persoon of onderneming failliet is geweest in de afgelopen 5 jaar én de insolventie langer dan 6 maanden geleden is beëindigd. Een akte non-failliet vraagt u aan bij de rechtbank.

 Fusie, afsplitsing of opheffing

>Alles uitklappen
  • Om (één van) bovenstaande veranderingen in een organisatie te realiseren, moet aangetoond worden dat niemand bezwaar heeft tegen deze wijziging. Het document dat hierbij hoort heet een akte non-verzet. Dit document betekent dat er geen verzet is tegen de geplande verandering.

    Voordat u een akte non-verzet kunt aanvragen, moet de wijziging eerst bekend zijn bij de Kamer van Koophandel en een advertentie in een landelijk dagblad. De termijnen waarop mensen kunnen reageren verschilt per situatie. Bekijk hier de verschillende termijnen.

    Zodra deze termijn voorbij is, kan de rechtbank een akte non-verzet opmaken. U kunt al eerder bij de rechtbank aangeven dat u deze akte wilt aanvragen.

  • De aanvraag voor de akte non-verzet wordt ingediend bij de rechtbank. Welke rechtbank dat is, hangt af van waar de organisatie statutair gevestigd is. In diezelfde regio dient u ook de aanvraag in. Meer over werkgebieden van rechtbanken.

    Bij de aanvraag moet u een aantal zaken aanleveren. Lees meer over de aanvraag van een akte non-verzet. Aan deze aanvraag zijn ook kosten verbonden, zogenaamde griffierechten.

    Deze kunt u aanvragen bij de rechtbank die de statutaire vestigingsplaats van de organisatie als werkgebied heeft. Meer over aanvragen akte non-verzet.

 Juridisch advies

>Alles uitklappen

 Klacht

>Alles uitklappen

 Privacy

>Alles uitklappen

 Rechtbank of gerechtshof

>Alles uitklappen

 Rechtszaak starten

>Alles uitklappen

 Uitspraken

>Alles uitklappen

Blijf op de hoogte

Rechtspraak maakt samen leven mogelijk 

Rechtspraak magazine

Het magazine verschijnt 4 keer per jaar. Bekijk het magazine digitaal.
Ook kunt u zich er kosteloos op abonneren.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks een nieuwsbrief met het belangrijkste rechtspraaknieuws van de afgelopen week.

 

Rechtstreeks

Rechtstreeks richt zich op de praktijk en de ontwikkeling van de rechtspraak in Nederland. Het blad is bedoeld voor iedereen die beroepsmatig bij de rechtspraak betrokken is.

Neem contact op met het Rechtspraak Servicecentrum

Sociale media

Stel uw vraag via
Stel uw vraag via

Pas op met het delen van privé-gegevens op sociale media.

Telefoon

Bereikbaar maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 20.00 uur.

Veelgestelde vragen aan het Rechtspraak Servicecentrum