Het aantal zaken voor de maritieme kamer schat Sprenger op zo’n 100 per jaar. ‘In de scheepvaart gaat minder mis dan vroeger. De techniek aan boord is met sprongen vooruitgegaan, denk aan radar en waarschuwingssystemen. Er zijn minder schepen, die gemiddeld groter zijn.’ Door de grotere omvang zijn de gevolgen van incidenten vaak wel ernstig, aldus Sprenger. Omdat de maritieme kamer veel zaken behandelt met een internationaal karakter, wordt van belangrijke vonnissen een samenvatting in het Engels gemaakt. Sinds 1 januari 2016 kunnen procedures ook volledig in het Engels worden gevoerd, inclusief alle processtukken. De rechters zijn hiervoor bijgeschoold. Maar in de praktijk gebeurt het nog weinig, zegt Sprenger. ‘Ik denk dat dat vooral komt door koudwatervrees.’ De maritieme kamer behandelt ook volledig internationale zaken, waar geen Nederlandse partij aan te pas komt. ‘Meestal is er wel Nederlandse betrokkenheid, bijvoorbeeld doordat de eigenaar van het schip in Nederland gevestigd is. Zo zijn er zaken in behandeling over aanvaringen in Indonesië en bij Gibraltar. Maar er zijn ook buitenlandse partijen zónder link met Nederland die voor Rotterdam kiezen. Dat is toch wel een complimentje.’